Jak pracovat s modelkou / modelem
5 tipů pro práci s novými modely / modelkami
Když pracujete na focení kolekce oblečení a marketingových kampaních, každá modelka nebo model, které si klient vybere, nemusí být profláklý profesionál s dlouholetými zkušenostmi, ale může to být i naprostý nováček. Tohle se stává zejména na počátku vaší kariéry když pracujete s klienty, kteří mají nižší rozpočet a právě v takových případech potřebujete vědět jak jednat.
Nedávno jsem dostal zakázku kde jsem spolupracoval s novou tváří agentury, kterou si vybral můj klient což nebývá příliš obvyklé. V našem případě nešlo jen o to, že modelka byla čerstvě u agentury, ale tohle bylo její úplně první placené focení.
Představte si být na chvíli v její kůži. Jste náctiletá modelka, v neznámém prostředí a nemáte žádné zkušenosti s focením kromě pár foto testů, při kterém jste se setkali pravděpodobně jen s fotografem a vizážistkou v relativně uvolněné atmosféře. Teď se nacházíte ve velkém studiu s 10-15 lidmi zběsile pobíhajících kolem, kteří připravují celodenní komerční focení v rozpočtu desetitisíců až statisíců. Já bych se zbláznil!
Jak v takové situaci jednat? Jak pomoct modelce, aby se cítila sebejistě a dostat z ní to nejlepší?
Zde je mých 5 tipů pro focení s novými tvářemi:
1. Vizážistky jsou vaše oči a uši
Když se modelka objeví na scéně a je seznámena s klientem, který platí její honorář, bude se pravděpodobně tvářit statečně. Nechce vypadat nervózně nebo nezkušeně a rozhodně vám to nedá najevo. Ale teď přichází na řadu vizážistka, můj neuvěřitelně nápomocný zdroj pro takové situace.
Zatímco se modelka nechává líčit a česat, cítí se uvolněně a často se svěřuje vizážistce, ta odhalí jak se modelka cítí a v tomto případě jsem věděl, že je extrémně nervózní a bojí se, že jí nebudu dávat moc instrukcí. Vizážistka mi o jejích obavách řekla, takže když byla modelka připravená, vzal jsem si ji stranou a vysvětlil jí, že během focení jí budu dávat spoustu rad, aby na fotkách vypadala co nejlépe a to ji okamžitě uklidnilo.
2. Vybuduj příjemné prostředí
Kdyby jste byli u focení tak zaznamenáte, že používám mnoho stínících desek, zatímco fotím s velkou parabolou. Popradvě, ty desky tam jsou skoro zbytečně. Pravým důvodem je, že se snažím z rozsáhlého ateliéru udělat menší, pohodlnější místo na focení.
To nám umožňuje pracovat jeden na jednoho bez dalších desítek párů očí zírajících na modelku a posuzování jak si zrovna vede. V kontaktu jsem s modelkou jen já, případně vizážistka a stylista. Klient může vidět fotky na vlastním zařízení – iPhone, iPad, Smartphone, atd.
3. Capture Pilot
Další výhodou je také používání programu Capture Pilot, který umožňuje klientovi ukázat fotografie „živě“ tak jak jsou zrovna pořízeny aniž by musel být v ateliéru s vámi a znervózňovat modelku. Upřímně, tohle je důležité hlavně pro mě, protože je příjemné nemít za svými zády dav lidí.
4. Na hudbě záleží
Při focení editoriálu nebo něčeho se silným tématem mám tendenci můj play list přizpůsobit náladě focení. Pro takové případy si buďte jistí, že atmosféra je co nejvíce uvolněná a hudba se modelce líbí. Samozřejmě že není čas dělat DJe, stačí se zeptat jestli jí vyhovuje styl co právě hraje, popřípadě připojit její playlist.
5. Ujištění, pochvala
Mým posledním tipem je spousta pozitivní pochvaly. Buďte si jistí, že modelka ví/pozná jak skvěle si vede a když se vám povede výborný snímek, nezapomeňte jí ho ukázat (nebo nad snímkem minimálně spokojeně jásejte). Tím zvýšíte její sebevědomí a mnohdy se vám povedou ještě lepší fotografie.
Ale co když si modelka dobře nevede? V tomto případě, cokoli si myslíte, nevypusťte to ven! Stále bych ji ujišťoval, že si vede dobře, ale chtěl bych zkusit něco odlišného, abychom měli „spoustu možností, z kterých vybrat“. Tímto způsobem ji nasměrujete do jiného stylu aniž byste snížili její sebevědomí. V životě existuje mnoho situací kdy je správné být upřímný, ale věřte mi, tohle není ten případ! Nikdy neříkejte „takhle neee, to je hroznýýý, katastrofa, tady se nedá pracovat …“ a podobně.
Tak focení zdar a zase někdy u nějakého článku. Peace.
PS: Ilustrační fotka (sorry za kvalitu, můj telefon je z pravěku) je z přípravy jedno z posledních focení. Reklamní editorial pro Petite & Mars. Kreativec, produkce, vedení firmy, obchodní oddělení, markeťáci, atd. Plus mimo záběr vizáž, vlasy, styling, modelky. A to tady ještě nejsou všichni. A sem si má stoupnout modelka a být v klidu?