Fotografie – fotografové na sociálních sítích
Všichni víme jak populární je teď Instagram a to je důvodem, proč si ho oblíbilo tolik fotografů k získání svých fanoušků. Sdílení fotografií je zábavné a snadné, ale kolik zakázek a platících klientů díky tomu fotografové získají?
Odpověď na tuto otázku zcela závisí na obsahu vaší strategie a na tom jak si vytváříte (získáváte) vaše sledující/fanoušky, ale to není úmyslem tohoto článku. Dnes bych vás chtěl vyzvat k zamyšlení, nejen ohledně Instagramu, ale také nad tím jak využít další sociální sítě jako součást vašeho marketingu.
Počet sociálních sítí se může zdát ohromující a myšlenka udržovat je všechny aktuální je zničující, to je důvodem proč fotografové zveřejňují svou poslední práci a sdílejí (spamují) ji napříč všemi.
Při používání sociálních médií jako marketingového nástroje je třeba být si vědom jemného rozdílu mezi každým z nich a naučit se, jak přizpůsobit obsah pro konkrétní médium / platformu.
Pojďme se podívat na čtyři největší z nich a zamyslet se nad odlišnostmi ve funkcích a obsahu.
Facebook je „taťkou“ mezi sociálními sítěmi, takže se zdá dobrým místem pro začátek. Musím se přiznat, že jsem byl v šoku když Facebook začal měnit svůj algoritmus a jen zlomek (cca 16%) mých fanoušků doopravdy vidělo příspěvky, které jsem zveřejnil.
Přijal jsem fakt, že Facebook jako účelné šíření místa pro vytvoření fanoušků/publika je historie a začal jsem hledat jeho další výhodu. Je to nejpropracovaněji (nejdůmyslněji) cílený marketing jaký svět viděl a přínos těchto nástrojů je za směšně nízkou cenu.
Mojí radou je neužívat Facebook jako vaši prioritní, ale až jako druhý kanál v sociálních sítích a zkusit přirozeně zveřejňovat tolik příspěvků kolik je možné.
- Máte nové backstage video na Youtube a chcete ho zviditelnit? Udělejte z něj krátký trailer, nahrajte na Facebook a přidejte odkaz na zhlédnutí celého videa.
- Napsali jste nový článek věnovaný klientům na váš blog? Možná tohle nevíte, ale od listopadu 2011 máte možnost použít až 60.000 znaků při aktualizaci vašeho statusu, zkuste ho publikovat přímo na váš timeline (na vaši zeď) s odkazem na vaše stránky ve spodní části. Nezapomeňte také použít atraktivní/poutavý obrázek v záhlaví vašeho článku.
- Fotili jste nový editorial a chcete ho sdílet celý? Facebook je fantastické místo k pochlubení se celou prací a schopnost organizovat snímky do jednotlivých alb je velmi užitečná.
Facebook VŽDY preferuje publikovat příspěvky přirozeně, ikdyž se zvýší dosah vašeho příspěvku, stále bude málo viděn. Zdá se že váš příspěvek vidí jen zlomek procenta z jednoho prostého důvodu – aby jste zaplatili za reklamu. Myslím že co se Facebooku týče, je čas se přizpůsobit nebo skončit. Ikdyž nejsem příznivcem placené reklamy, Facebook stále nabízí nejlepší poměr ceny k propagaci/počtu lidí kteří reklamu uvidí/kliknou.
Pokud jste si vytvořili vhodný obsah, který chcete aby potencionální klienti viděli, bylo by hloupé nevyužít výhod Facebookové síly „data-mining“ a neskutečného počtu konkrétních funkcí k propagování vašich příspěvků. Neříkám, že tohle musíte dělat kvůli každému příspěvku, ale když jste strávili čas psaním článku o 1500 slovech na téma „marketing pro módní značky“ pak je ve vašem zájmu aby ho četlo co nejvíce lidí z branže a například se přihlásili k odběru novinek. S Facebookem přizpůsobíte své příspěvky vašim fanouškům s minimální investicí a můžete si být jisti, že je „vidí“ ti praví. Zapomeňte na počet sledujících, KAŽDÝ uživatel může zvýšit váš dosah.
Jako pokus jsem zaplatil 3 dolary k propagování příspěvku po dobu 24h, použil jsem automatickou vyhledávací funkci, která ukazuje příspěvky fanouškům a kamarádům fanoušků a algoritmus je předpověděl jako vhodné „publikum“.
Zde jsou výsledky:
Přirozený dosah příspěvku: 349
Přirozené shlédnutí: 43
Placený dosah příspěvku: 2 074
Placené shlédnutí: 632
Pro porovnání, po 24 hodinách ten stejný příspěvek měl jen 9 shlédnutí na jiném kanále!
Je na čase přestat myslet na to, že je Facebook přirozená sociální sít a začít o něm uvažovat jako o největším místě všech dob pro obchodníky. Tohle je místo, kde chcete zveřejňovat své nejcennější napsané nebo vytvořené příspěvky pro potencionální klienty (ne pro další fotografy) a po té využít nabízených funkcí k zajištění vhodných odběratelů/fanoušků.
Přes 300 milionů měsíčně aktivních uživatelů, tohle je místo kde si každý hraje na „profesionálního fotografa“. A opravdový profesionální fotografové musí přejít na plán A!
Tohle je důvod proč pečlivě vybírám svoje fotografie, ukazuji jen to nejlepší z mojí práce nebo snímky u kterých mám dojem, že se hodí pro tuhle „síť“.
Zatímco mnoho lidí vidí potenciál používání Instagramu jako vedení jejich osobního deníku, profesionální účet není místem pro selfíčka a fotky vašeho posledního jídla („foodporn“). Poněkud sporné, na jedné straně souhlasím, ale tím pádem by to nebylo místo pro backstage fotky!
Nedávno jsem hodně s Instagramem experimentoval a dokonce jsem si hrál s „quote cards“, je obecně známo, že tyto „karty“ mohou být velmi nápomocné k vytvoření publika/fanoušků různých značek, ale když jsem se podíval do “engagement levels“, bylo mi jasné, že tohle není pro lidi, kteří mě sledují a prvním pravidlem pro obsah marketingu je dát fanouškům/publiku to co si přejí!
Instagram je skvělým místem pro ukázání vašeho talentu a citu pro estetiku. Ukažte svou nejlepší práci a ukazujte jen ten typ práce, který chcete dělat i nadále!
Snapchat
Je pro mnohé nováčkem, Snapchat dělá jednu věc lépe než všechny ostatní sociální sítě. Domáhá se plné pozornosti vašich sledujících. Když se někdo přihlásí k odběru vašich „snapů“, je plně zavázán k shlédnutí obsahu a tím se Snapchat stává perfektním místem pro spojení sledujících s vaší samotnou prací.
Je to místo kde ukazujete vaši osobnost a život za objektivem. Je to místo kde je berete sebou do dobrodružství a sdílíte s nimi to, co se děje v zákulisí. Snapchat je soukromá sociální síť a „vše co zde vidíte dnes, bude zítra pryč“, obsah dává vašim sledujícím cítění být částí exkluzivního/speciálního klubu na rozdíl od ostatních sociálních sítí, kde vaše příspěvky žijí věčně a každý je kdykoliv může vidět.
Sdílení vaší osobnosti a zkušeností skrz fotografie je skvělé pro spojení mezi vámi a fanoušky, ale vytváření videí a mluvení rovnou ke svým sledujícím daleko víc posílí jejich zájem.
Nikdo samozřejmě neočekává, že obsah Snapchatu bude mít vysokou kvalitu. Je to rychlé, opravdové a to dnes vyhrává.
Pokud opravdu chcete ukázat světu svoje selfíčka nebo poslední jídlo na talíři a odpíráte si je na Instagramu, tohle je perfektní místo právě pro tyto účely. Prostě to nechte plynout!
Pamatujte, že na Snapchatu nejsou žádné funkce pro nalezení nových sledujících a malou radou je, abyste se bez ostychu snažili zviditelnit váš Snapchat kdekoliv můžete.
Skoro jsem zapomněl zahrnout Twitter, který se objevil na scéně před pár lety, ale pořád je zde pár věcí, které z něj dělají silné místo pro naše používání.
Zaprvé, zapomeňte na to, že Twitter je místem pro sdílení vašich fotografií jako na Instagramu. I přes všechny vylepšení, které udělali pro obrázkový obsah (image content), není to dostatečná záplata pro využívání Twitteru jako takového.
Twitter je „listening“ síť, která vám umožňuje zapojit se do konverzací s kýmkoliv chcete, stručně a jasně.
Co tím myslím je to, že pokud brouzdáte Twitterem kvůli diskuzím, můžete sledovat celou řadu lidí, se kterými byste se rádi setkali a poslouchali co právě říkají, můžete skočit do rozjeté konverzace pokud máte zrovna co k tématu dodat.
Twitter je popsán jako „cocktail party“ celého Internetu a každý je zván. Chovej se tak jako bys byl pozván na největší událost sociální sítě a aplikuj ty samé principy slušnosti jako v reálném životě, Představ sebe, přidej se do konverzace a užívej si tvoření komunity a přátelství, ne obchodu.
Ale co když lidé, které bych chtěl potkat nejsou na Twitteru? Zatímco kreativní typy lidí se nezajímají o tuto sociální sít, našel jsem zde spisovatele/pisálky, kteří Twitter milují a používají ho ke skvělému přístupu jak poznat editory časopisů a PR kontakty.
Vedlejší poznámka, je to také skvělý souhrn novinek pro udržení kroku v reklamním/módním průmyslu.
Závěrem
Celé bych to uzavřel asi doporučením aby jste na sociálních sítích trávili co nejméně času. Berte sociální sítě jen jako možnost propagace, jako místo kde můžete dělat marketing a jako další možnost jak oslovit budoucího klienta. Věnujte svůj čas raději přátelům, vzdělávání a tomu co vám v životě dělá radost, třeba focení.