Broncolor versus Profoto
Chci sjednotit „světelný park“ a používat jen jednu značku, jeden bajonet a jeden systém pro odpalování, nebo dálkové nastavování záblesků. Spolehlivost a konzistenci výsledků beru v cenové relaci výše uvedených značek jako samozřejmost a za to si také připlácím.
Věnoval jsem spoustu času porovnáváním záblesků (monobloky) různých výrobců a přišlo mi škoda, nechat si to pro sebe. Možná vám to pomůže při podobném rozhodování, nebo zde najdete informace, co jinde nebyli. Mé srovnání není na základě technických parametrů které si stáhnete na stránkách produktů, ale vychází z praxe, z každodenního používání v průběhu let. Tématem jsou „monolights“, tedy ty nejpoužívanější záblesky, ty co dáte na stativ a rovnou do zásuvky (pak jsou zde zábleskové hlavy na generátor, ale o tom třeba jindy).
Na základě všech níže uvedených informací, můžete učinit informované rozhodnutí, do které společnosti chcete investovat. Nejsem žádnou z nich podporován a není zde žádná spolupráce.
Bowens, Elinchrom, Fomei …
Dlouhodobě jsem používal značky Bowens (přestali se vyrábět ty klasické plechové, rozuměj nezničitelné a pan Šeda, který světla prvotřídně servisoval, to zabalil), Elinchrom (podobně jako Bowens, zastoupení pořád funguje, ale kvalita nových záblesků mě nepřesvědčila), Fomei (pořád nějaké mám) a poslední dvě, kterým se věnují níže, jsou Broncolor (taky už se vyrábí jen v plastu) a Profoto (tohle už je taky plasťák, ale docela odolný). Hensel jsem nikdy neměl, protože byl mimo rozpočet.
Godox, Terronic, Photon Europe, 4studio, Walimex a podobné čísnké sra*ky jsem nikdy nezkoušel, přišlo mi to jako ztráta času, plýtvání peněz a v některých případech podpora plagiátorství. Dále nedostatečná životnost, spolehlivost a nižší hodnota při dalším prodeji. O nějaké konzistenci barevnosti a síle záblesku nemůže být řeč. Nic proti jejich používání „na doma“, ale na zakázku bych je nevzal.
Vždy jsem chtěl zkusit značku Paul C. Buff, měli neuvěřitelně parádní světlo Einstein a příslušenství cenově odpovídající kvalitě materiálů a zpracování, ale měl jsem obavy ze servisu, protože značka neměla zastoupení v ČR. Dobře že jsem nekoupil, protože dnes už firma neexistuje.
Z toho co mi prošlo rukama, jsem se rozhodoval mezi Broncolor (protože mám Ringflash do Para 177 a 2x Minipuls) a Profoto (protože mám na cestování jejich Studio Kit 2x D1 500 Air). Na focení na lokaci, bez přístupu k elektrické síti (nechce se mi tahat generátor a celý den ho poslouchat), si nechávám Elinchrom Ranger RX Speed AS + 2x A hlava.
Obě značky jsou na naše poměry docela drahé (ikdyž je kupujete použité) a netvrdím, že to jsou jediné možnosti, které lze použít k pořizování skvělých fotografií.
Produktovka versus pleťovka
Zásadním rozdílem mezi Broncolor a Profoto je pro mě umístění výbojky. Bron ji má „venku“, stejně jako 98% jiných výrobců a Profoto ji má zapuštěnou za hranou těla záblesku. Výrobce Profoto tvrdí, že kvalita světla je stejná jako u záblesků s výbojkou „venku“ a důvod pro zapuštění, byl z hlediska bezpečnosti a minimalizace poškození, při nasazování modifikátorů (softbox, beautydish, reflektor …). Z toho co mám vyzkoušeno, zapuštěná výbojka dělá nepatrně ostřejší světlo, ale jde opravdu o sotva znatelný rozdíl, nicméně pro mě důležitý při rozhodování. Profoto beru jako výborné světlo na produktovku a Broncolor pro focení pleti (portréty nebo fashion editorial s ringfleshem v parabolickém reflektoru je prostě nepřekonatelné světlo). Jenže já fotím oboje, 50% produktová a 50% lidi. Pokud používáte záblesky obrácené do modifikátorů (indirect light), tak tady ten rozdíl také trošku poznáte.
Historie = spolehlivost
Broncolor je zde více než 60 let a Profoto více jak 50. Během té doby určitě prošli několika zkouškami a omyly. Čím déle tedy společnost existuje, tím mám větší pocit jistoty, že kupuji produkt, který byl vyzkoušen, otestován, vychází z nějakých zkušeností a znalostí. Oba výrobky jsou údajně konstruovány a vyráběny (já bych to poupravil na konstruovány a kompletovány) ve Švýcarsku. Když teď mluvím o spolehlivosti, při práci s klienty se musím starat o tolik dalších aspektů zakázky, že bych se nerad staral také o to, jestli blesky budou fungovat. Ano, stát se může cokoli, protože tak či tak, stále je to technika a ta se jednou prostě pokazí (a samozřejmě v nejméně vhodný okamžik).
Konzistence barev a výkonu
Nedělal jsem žádné laboratorní testy, budu mluvit pouze o obecných bodech a o tom, co jsem z používání vypozoroval. Každá značka má nějakou barevnou teplotu záblesků a všichni uvádí že je to 5500k. Vidím to jinak. Když si koupíte nové světlo tak ano, oba mají 5500k, ale barva se v důsledku času a používání změní (čím víc fotíte, tím více se vypaluje výbojka a barva se může posunout). Barevnost ovlivňuje i použitý modifikátor, takže když si koupíte kvalitní záblesk, ale dáte na něj šunt softbox, budete v teplotě někde kolem 4 – 5000k. Důležitá je ale konzistence a to jak v barevnosti, tak výkonu. Pro představu, když nafotíte 1000 fotek oblečení na bílém pozadí a klient si vybere 500 kusů k retušování, potřebujete mít všech 500 naprosto stejně exponovaných snímků (barvou i výkonem). Jedině tak nestrávíte týden u retuše. Barevná stálost mi přijde „vo fous“ lepší u Brona.
Vybavení a modifikátory
Obě značky nabízí co byste očekávali, ale Broncolor toho má o něco víc (a myslím, že častěji přichází s inovacemi). Cenově jsou na tom podobně a jak se dalo očekávat, je to raketa. Zdá se mi, že Profoto některé věci vyrábí jen proto, aby se vyrovnali nabídce Broncoloru. Zajímalo by mě, kdy budou nabízet něco jako Broncolor Scope D 50.
Nicméně si myslím, že není potřeba držet se stejné značky modifikátorů jako záblesku, tedy když mám Profoto, musím mít i jejich příslušenství, softbox, deštní, atp.. Mě se například osvědčil hluboký deštník od Elinchromu a používám ho na Profotu (ikdyž nesedí průměr). Stejně tak mám dobrou zkušenost s Grand Boxem od Fomei. To čeho byste se měli držet, je zase kvalita. Nečekejte, že čínský softbox vydrží to stejné, nebo že bude mít kvalitní podání světla a že bude stálobarevný i po roce používání. Záleží jen na tom, jaký druh modifikátorů plánujete použít, poté hledat a porovnávat. Odolejte nabídkám levných výrobků, buďte kreativní a musíte vědět, co chcete. Stejně jako očekáváte delší používání u záblesků, i další vybavení musí něco vydržet.
K vybavení mám ještě jednu poznámku. Když za prací cestujete někam letecky a berete světla sebou, modifikátory si pronajměte v místě focení, je to docela levné, v porovnání s pronájmem světel a cenou za další zavazadla do letadla. Tady se opět vyplatí mít nějakou značku, protože rental na obě najdete v každém větším městě. A mimochodem najdete i servis pokud by se něco stalo.
Dálkové ovládání
Kromě dálky do sáněk na blesk, přes které můžete ovládat výkon (což beru jako standard) jednotlivých blesků nebo jejich setů, má Broncolor u řady Siros možnost ovládat nastavení světel přes aplikaci (zdarma) v telefonu. Profoto také, ale jen pro světla na baterie, takže majitelé D1, D2, atp, si můžou … Pokud dokupujete dálkové samostatně, je to docela pálka, doporučuji zakoupení v nějaké sadě ke světlům.
HS / HFS / HSS …
High sync je technologie, která umožňuje práci s bleskem nad normální rychlosti synchronizace blesku a závěrky. Toto může být pro fotografy užitečné, například když je potřeba přesvítit slunce (platí, pokud fotografujete venku za účelem zmrazení akce, nebo se smíšeným okolním, nebo stávajícím světlem). Možnost fotografovat s bleskem při velmi vysokých rychlostech závěrky vám dává kontrolu nad okolním světlem. A samozřejmě vám umožňuje fotografovat s velkou clonou za jasného počasí, aniž by došlo k jakémukoli rozmazání pohybu okolním světlem. Tohle je docela technikálie a nechci se jí zde věnovat. Důležitá informace je, že Bron i PF takovou funkci nabízí jen u některých typů.
Kolik váží?
Zdá se vám to jako nepodstatný údaj? Tak to se vám opravdu jen zdá. Jednak je to důležité pokud se světli cestujete (vážně se pronesou) a dalším důvodem je možnost uchycení na „boom“ – nevím jak se tomu u nás říká. Jeřáb? Obě jsou skoro stejně těžké (PF o něco lehčí), takže tohle při rozhodování nehraje roli. Na boom si dávám samostatnou zábleskovou hlavu (nikoliv „monilight“ o kterém se celou dobu bavíme) do generátoru (který stojí na zemi).
Zajímavý zdroj informací
Když jsem hledal nějaké recenze a informace z praxe, těžce se rozeznává placená propagace od té opravdové. Když jsem přemýšlel jak jednoduše odfiltrovat reklamu, nic mě nenapadlo. Ale přišel jsem na jinou cestu. Vybral jsem několik top zemí pro komerční focení (móda se jezdí fotit do Paříže a Itálie, auta se hodně fotí v Německu, obyčejné oblečení světe div se v Polsku a Turecku, atp.), v nich velká města a v každém městě pak nějaký známí (dle recenzí) ateliér k pronájmu, nebo firmu (rental studio) na pronájem techniky. Tady jsem hledal informace o tom, co půjčují. Říkám si, když máte vybavení co používáte a pronajímáte, chcete aby co nejvíc vydrželo a tím i víc vydělalo. Tady to vypadá, že rozšířenější značkou je Broncolor (ikdyž jde převážně o zábleskové hlavy s generátory). To je pro mě jeden z důležitých ukazatelů kvality.
Vyplatí se utratit?
Zvažujete zda vůbec pořídit dražší záblesky? Na to mám jednoduchou poučku, jestli přemýšlíte zda takové světla potřebujete, nebo vám stačí ty čínské, tak rozhodně nepotřebujete. Až je budete potřebovat, tak to budete vědět a pak si je i koupíte. Pokud se rozhodujete, zda první koupit ty levné, něco se naučit a pak přejít na ty dražší / profesionální, tak asi takto: kdysi jsem přemýšlel stejně, ale špatná technika mi nejednou zkazila celé focení, to znamená nejen můj čas, energii a nápady, ale i dalších lidí, kteří se na focení podíleli. Dnes, s odstupem času, radím pořídit si profesionální značku z bazaru a upřednostnit kvalitu před cenou. Myslím, že práce i výsledky vás pak budou více bavit, následně budete mít chuď do dalšího focení a tím se budete profesně posouvat.
Ruku v ruce s profesionálním vybavením jde i uvědomění, že to co dělám, by mělo mít nějakou hodnotu, tím myslím finanční. Když utratíte cca 100.000,- za dva záblesky, pár kvalitních stativů a nějaké modifikátory, asi omezíte focení TFP sranců. Budete si svého vybavení více vážit, začnete se snažit aby si na sebe vydělalo a tím pádem začnete za focení brát lepší peníze. Na toto téma si můžete přečíst článek Jak si určit cenu, nebo Cena za focení … a taky Jak pracovat zadarmo.
Výsledek
Pořád se rozhoduji, ještě budu hledat informace ohledně dostupnosti servisu, náhradních dílů a cen okolo, plus nač se vztahuje záruka a zda ji lze prodloužit. To je zase informací že? Zavčas to utnu. Pokud vám to k něčemu bylo, super, nemáte zač.
Tady by to mělo končit větou „blablabla, vaše názory zanechte v komentářích“. Nechci na svém webu „trollování“, takže jsou zakázané, máte-li potřebu se k tomu vyjádřit, můžete si článek nasdílet na svých sockách a tam se realizovat. Mějte se.