Produktová fotografie
Produktová fotografie, fotografie produktů, reklamní fotografie, focení produktů, produktové foto, produktové fotografie, produktový fotograf, toto všechno jsou slovní spojení které budete hledat, pokud chcete profesionální fotografie které budou prodávat, vydělávat peníze, měnit návštěvníky webu v klienty pokud jde o online propagaci. Pro tisk a další média samozřejmě platí totéž, produktová rovná se reklamní.
Chcete zaujmout své zákazníky webovou nebo tištěnou fotkou / reklamou? Líbí se vám moje portfolio a věříte, že bych s tím mohl pomoci? Udělejte první krok, stačí vyplnit formulář, napsat nebo zavolat. Pokud se vám nechce číst dále (přestože jde o krátký, užitečný a naučný obsah) a chcete se rovnou zeptat kolik by stálo focení vašich produktů, stačí vyplnit formulář (pokud se vám nechce ani vyplňovat formulář, klidně volejte +420 770 77 88 00).
Pokud chcete více než produktovou fotografii, někdy se jí říká lifestyle, image foto, fotka kde bude produkt zasazen do nějaké story, popřípadě s textem, atd., potřeboval bych vědět, zda máte jasnou představu, jak by to mělo vypadat (storyboard, náčrt, hrubá montáž z podkladů z fotobanky, slovní popis fotografie, zadání od kreativy nebo reklamky, atd.), popřípadě jestli nemáte představu jak by to mělo vypadat, napište co nejvíc o produktu, podělte se i o nápady, které nepovažujete za dotažené nebo dobré. Všechno pomůže při vymýšlení jak produkt prezentovat. Můžete poslat i rozpočet, do kterého se chcete vejít. Mohu sestavit plán, udělat storyboard a po schválení se pustit do focení.
Formulář k odeslání poptávky na produktové focení
Reference / fotogalerie
V galerii vidíte ukázky ze zakázek, které jsou z kategorie produktové fotografie, což nemusí nutně znamenat produkt na bílém pozadí, ale například jeho použití v praxi, jeho výrobu, nebo příběh k němu. Najdete zde reklamní předměty, šperky, svatební šaty, spodní prádlo, doplňky stravy …
Produktová fotografie na bílém pozadí
Produktová lifestyle fotografie
Produktová fotografie
Snažil jsem se obsah shrnout co nejstručněji, srozumitelně a prakticky. Pokud vám na tom co prodáváte záleží, informace níže se vám budou hodit. Podíváme se na následující:
- Co je to produktová fotografie
- Jak fotit produkty
- Jak vybrat fotografa
- Jaký je rozdíl mezi špatnou a dobrou produktovou fotkou
- Praktické ukázky s názorným příkladem
- Lifestylová produktovka
- Ceník, cena, kolik stojí fotografie produktů
Co je to produktová fotografie
Pod pojmem produktová fotografie si představujeme zejména fotografování různých produktů menší velikosti. Produktová fotografie nebo katalogová fotografie slouží převážně jako reklamní a zachycuje vizuální vlastnosti inzerovaného produktu – jeho design, konstrukci a významné části. Reklamní, nebo-li produktová fotografie, je důležitou součástí propagace.
Drtivé procento potencionálních zákazníků se dnes rozhoduje na základě vizuální informace. Produktová fotografie má proto zásadní vliv na Vaše konverze a výdělky.
Pohled na zobrazený objekt by měl jasně „hovořit“ o důležitých funkčních vlastnostech produktu a jak se liší od konkurenčních výrobků. Produktová fotografie se využívá například v tiskovinách, na internetových stránkách obchodů, stejně jako v katalozích a uměleckých albech, pohlednicích, plakátech, atd. V mnoha případech je obrázek v letáku, katalogu nebo na plakátu pro klienta nebo zákazníka jednou z mála příležitostí, jak posoudit všechny výhody zobrazovaného objektu. Zákazník pouze podle fotografií učiní určité závěry, které později ovlivní jeho rozhodování o uzavření obchodu.
Reklamní fotografie
V posledních desetiletích se stala reklamní fotografie doslova fenoménem. Troufám si dokonce říci, že v současné době jde asi o nejrozšířenější a zároveň nejvíce vyhledávaný fotografický žánr vůbec. Reklamní fotografie na nás shlíží ze stránek novin a časopisů, z billboardů a reklamních poutačů, vyskakuje na nás z všudypřítomného internetu a obklopuje nás v každodenním životě doslova na každém kroku. Princip reklamní fotografie spočívá v tom, propagovat nějaký výrobek, službu nebo značku, oslovit potencionálního zákazníka, zarýt se mu do podvědomí a v neposlední řadě samozřejmě zvýšit prodej daného produktu a tím i zisk výrobce, nebo poskytovatele služeb. Za reklamní kampaně vydávají společnosti ročně miliardy dolarů, eur i korun a reklamní fotografie je jejich neodmyslitelnou součástí. Začněte i Vy vydělávat díky kvalitní propagaci profesionální fotografie.
Jak fotografovat/fotit produkty
Napadne to každého, proč někomu platit za něco, co zvládnu sám. Zdá se že stačí koupit dražší digitální fotoaparát a fotografovat produkty bude hračka. Ano, fotit produkty se zdá snadné, nebudu se zde sáhodlouze rozepisovat o tom jak složité je fotografování produktů ze skla a lesklých materiálů obecně, jak má správně produktová fotka vypadat, jen vám poradím. Oslovte profesionálního fotografa, nechte si na zkoušku nafotit jeden produkt, pak to zkuste třeba sami a dvě výsledné fotografie vzájemně porovnejte. Pokuste se vžít do role zákazníka, nebo poproste o názor někoho z okolí. Zaplatili by raději za produkt na fotce od profesionálního fotografa, nebo za ten druhý?
Jak vybrat profesionálního fotografa?
Pokud jste s testem u konce, určitě jste pochopili, že kvalitní produktové fotografie není schopný nafotit laik bez praxe a zkušeností. Jak ale vybrat správného fotografa? Na internetu je jich nepřeberné množství a každý se tituluje jako „profesionální“ (včetně mě:-)). Je důležité se zaměřit se na počet let praxe, popřípadě reference a hlavně portfolio fotografií. Dle mých zkušeností existuje přímá úměra mezi kvalitou fotografií a délkou praxe. Pokud fotograf na svých webových stránkách nemá žádné portfolio, není to dobrá vizitka. Fotograf by měl své práci věřit a neměl by se bát zveřejnit své práce. Každý fotograf má svůj styl a svůj osobitý způsob focení. Vyberte si takového, který podle Vás vyhovuje Vám a zejména vašim výrobkům.
V neposlední řadě o výběru fotografa rozhoduje také cena. Je dobré vždy s konkrétní zakázkou kontaktovat více fotografů, abyste měli představu o ceně i o zpracování. Doporučuji na produktových fotografiích nešetřit. Jak již bylo zmíněno, získáte konkurenční výhodu a vynaložené náklady se Vám vrátí.
Jaký je rozdíl mezi špatnou a dobrou produktovou fotkou
Asi by stačilo jedno slovo, „propastný“. Přesně takový je rozdíl. Není to o tom jestli víc zleva nebo víc zprava, nejde o to jestli vám fotograf namluví, že produkty dělá zásadně ve fotografickém stanu, protože tak je to nejlepší (což je mimochodem blbost, ten se používá na 2% specifických produktů, například na focení zrcadlové koule, nebo něčeho kulatého, výrazně zaobleného, co má lesklý a odrazný povrch).
Zákazník může být vizuální analfabet, nepozná jestli je produktová fotka udělaná špatně nebo dobře, ale pozná co se mu líbí. A věřte mi, že pěkně udělaná fotka se bude líbit většině, aniž by o tom přemýšlely. Zkuste si někde najít dvě různé fotky totožného produktu a popřemýšlejte, který by jste si na základě fotky koupili. Jinak nevím jak to vysvětlit, tak jsem připravil názornou ukázku.
Praktické ukázky s názorným příkladem
Abych to zkrátil na minimum, nachystal jsem příklad produktové fotografie lahve vína. U skla jde krásně vidět, jak co bylo foceno a kolik si s tím dal fotograf práce. Přestože si nejběžnější závady a možnosti ukážeme na láhvi, můžete to aplikovat na drtivou většinu dalších produktů.
Jak by to nemělo vypadat
Takže na co se díváme: ukázka toho, jak vypadá neuvěřitelná většina produktových fotografií vína, u prvních dvou fotek popsané závady, u třetí jen ukázka toho s jakým svícením se můžete setkat (dva pruhy na přední části produktu, nudááá, tak se fotilo v osmdesátých) a na poslední fotce ukázka jak vypadá kalibrační tabulka (se kterou by se měl každý set produktů nafotit a podle ní pak srovnat barvy, aby fotka odpovídala skutečnosti (přestože nám ve fotografické škole vtloukali do hlavy že svět chce být klamán a o realitu nikdo nemá zájem)). Přinejmenším nám kalibrační tabulka alespoň prozradí, jak moc jsme se od reálných barev vzdálili. U druhé fotky jsem zapomněl dopsat, že etiketa je nakřivo, přestože jste to vy, jako klient, kdo produkt takto dodal, nemůžeme vám takovou fotku odevzdat. U retušování je to nějaký čas navíc, za který samozřejmě platíte, takže až budete někomu dodávat produkty na focení, snažte se, aby byli nepoškozené, správně potisknuté, olepené, zabalené, atd.
Jak by to mohlo vypadat
A teď jak by to mohlo vypadat: zleva, takto se to dělá dnes, rozptýlené světlo ze strany dodává produktu na plastičnosti, z fotky je zřejmé, jaký má produkt tvar, vše je dobře čitelné, na spodek láhve přidán stín (může být i odlesk) pro dojem že produkt stojí na bílém/lesklém povrchu, produkt působí věrohodně a ten kdo se dívá na fotku, má chuť si láhev otevřít (rozumějte koupit). U druhé fotky je varianta s přidáním odlesku, každému se líbí něco jiného, je na vás čemu dáte přednost, obě možnosti jsou z pohledu produktové fotografie správně. U dalšího produktu je to podobné, ale protože jde o tmavou láhev, přidal jsem tenkou linku z levé strany, podle mně dodává produktu na luxusu a působí tak, že si zde můžete zvednout marži:-) U poslední fotky opět přidán jeden odlesk. Vidíte ten rozdíl oproti fotkám nahoře? Stejný produkt, jen o několik hodin víc práce.
Lifestylová produktovka
Výše uvedené příklady na bílém pozadí jsou vhodné do eshopu, do katalogu a dalších podobných propagačních materiálů. Méně vhodné jsou však na sociální sítě, nebo tam, kde chcete zaujmout příběhem, kde chcete aby váš produkt mluvil sám za sebe. Pro příklad uvedu sociální sítě, když sem dáte reklamu s klasickou produktovkou na bílém pozadí, moc zájmu nevzbudíte. Ale když použijete fotku kde je váš produkt zasazen do příběhu, zájem o něj rapidně vzroste. Pokud chcete oponovat tím, že na sociálních sítích toho moc neprodáte, ok, je to možné, ale bez pochyby budujete povědomí o vaší značce. Na sociální sítě se hodí produktová fotografie která má příběh, emoce, nebo alespoň ukáže produkt v běžném životě. Když si vezmeme jeden z produktů výše, fotka by mohla vypadat viz níže. Opět pár hodin práce, včetně času který věnujete vymýšlení toho jak to bude vypadat, pak nákupu surovin, materiálů, dekorací a ve finále stylingu celé scény. A pokud mám rád tuto odrůdu a vy mi na sociální síti ukážete, že tohle prodáváte, jdu si objednat (a že jste to dočetli až sem tak malá nápověda, pokud k produktům prodáváte nějaký doplňkový sortiment, pokuste se ho do takové fotky zakomponovat, zákazník ocení, pokud si bude moct objednat vše co je na fotce, v tomto případě například olivy, pistácie, nebo nějaké sušené maso). A výsledkem bude co? Že vyděláte další peníze, jen díky dobré produktové fotce.
Ceník, cena, kolik stojí fotografie produktů
S humorem se říká, že cena každého zajímá až na prvním místě. Je to pochopitelné, mám to stejně. Kolik by měla stát produktová fotka se nedá paušalizovat. Je to vždy trochu jiná práce, pokaždé se mění doba potřebná k nafocení, atd. Proměnných je víc než dost a nebudu je tady jmenovat, řeknu vám kolik stojí focení u mně a co zahrnuje.
Platíte především za čas který budu focení věnovat, pak za znalosti a zkušenosti a v neposlední řadě za vybavení které k focení používám. Pokud máte firmu, nebo jste soukromník, jistě jste si spočítali, kolik vás stojí ten nejlevnější pracovník, s nejnižší mzdou. Pokud ne, tak je to něco přes 500,- na hodinu. V tom nejsou náklady na místo kde pracuje, na nástroje které k práci potřebuje a příspěvek na stravenky, nebo pracovní oblečení. Nejspíš je na pozici, kde nemusí být kreativní, má minimální zodpovědnost a nemusel věnovat několik let sbírání zkušeností. Tak pro jistotu ještě jednou, pokud někoho zaměstnáváte za minimální plat, náklady na hodinu jeho práce, jsou něco málo přes 500,-. Dovolím si říct, že jsem kreativní a mám zodpovědnost i zkušenosti. Kromě toho k práci potřebuji nějaké vybavení (foťák, objektivy, světla, stativy, počítač …), prostory na focení, programy na editaci … To jsou náklady, to všechno mně stojí peníze, to vše je v ceně produktové fotografie. Pokud chystám cenovou kalkulaci, vycházím z toho, že hodina práce by měla stát cca 1000,- a to jsem na spodní hranici.
Cena produktové fotografie začíná u částky 3200,-. Pokud mi dáte jeden produkt k nafocení, nějaký čas zabere než nastavím světla, než správně naaranžuji produkt, než ho vyretušuji, to vše, ikdyž to bude jeden produkt, zabere něco přes tři hodiny. Pokud mi dáte k nafocení deset produktů, nebude to 10 x 3200,-. Světla nastavím jen jednou, u aranžování žádný čas neušetřím, ale u editace si mohu pomoct tím, že použiji podobný postup u všech produktů v setu a některé postupy mohu zopakovat automaticky, takže to nezabere 10x tolik času. Když budu fotit sto podobných produktů, možná se dostanu na cenu 150,- za produkt (jak inzerují někteří fotografové aniž by specifikovali k čemu se cena vztahuje).
Abych odpověděl na otázku „za co platíte“, tak zjednodušeně řečeno za čas věnovaný focení a editaci, za vybavení které používám a které časem doslouží nebo technologicky zastará, za zkušenosti, za to že se vzdělávám a snažím se fotit tak jak je to ve světě trendy, za kreativitu a nápady které do fotografie vašeho produktu přinesu. Pochybuji, že budu nejlevnější z těch které jste oslovili. Já si své práce vážím, umím si spočítat náklady a v neposlední řadě, k vašim produktům přistupuji jako k vlastním, jako bych je chtěl prodávat já. Klišé? Bez pochyby, ale pravda.
Tak ve zkratce asi tolik. Formulář k objednávce je nahoře. Pokud by vás zajímala další témata, například focení interiérů (možná provozujete ubytovací zařízení, tím pádem je váš produkt ubytování které nabízíte), což doporučuji, protože pokud zákazníkům ukážete jak to u vás vypadá, opět zvýšíte šanci že se návštěvník promění v zákazníka (marketingové průzkumy jasně dokazují, že lidé jdou spíše nakoupit do obchodu, jehož interiér si mohli předem prohlédnout na internetu), podívejte se na článek Fotografování interiérů. Pokud vás zaujala cenotvorba, podívejte se na článek Jak si určit cenu.
A to je asi vše, neváhejte mi napsat, zavolat, zeptat se. Zatím se mějte.
Jak řekl Henry Ford:
„Kdybych měl poslední dolar, investoval bych jej do reklamy.“