Zásadní chyby při vytváření vašeho webu
Článek by se mohl jmenovat 6 ZÁSADNÍCH CHYB, JAKÝCH SE DOPOUŠTÍTE PŘI VYTVÁŘENÍ WEBOVÝCH STRÁNEK / PORTFOLIA, ale to je moc dlouhé:)
Možná si řeknete „co to má společného s focením?“. Hned se k tomu dostanu. Jeden z vašich nejsilnějších marketingových nástrojů, je vaše portfolio. Samozřejmě že ho můžete mít na 500px, na Flickru, na Facebooku atd., ale to není ono pokud to s focením myslíte vážně. Když máte svůj vlastní web, už to o něčem vypovídá. A tom právě chci mluvit. O vašem webu ať už ho máte nebo jej teprve připravujete.
Nezáleží na tom, co děláte nebo prodáváte, ale musíte pro toho, kdo stránky prohlíží, vytvořit co nejpříjemnější dojem. Prezentaci musíte naservírovat podle toho, jaké zakázky chcete dostávat a na jakou cílovou skupinu se zaměřujete.
Jsou zde drobnosti kterým musíte věnovat zvláštní pozornost a také je zde spousta věcí, kterým byste neměli věnovat pozornost vůbec. Pojďme si říct zásadní chyby při tvorbě vašeho webu/portfolia (své nabídky služeb jako fotografa).
1. Strávili jste spoustu času na poutavém zpracování a nedůležitém logu.
Často se setkávám s fotografy, kteří jsou až poněkud krajně pyšní na své logo, a rozhodli se proto umístit jej na všechno, co by připadalo v úvahu: na trička, nálepky, letáky, propisky a samozřejmě na jejich webové stránky.
Přestože se zjevně snažíte prodat své grafické a designérské dovednosti, je to prachsprostá ztráta jak času, tak peněz. Trochu si to přibližme a ihned na to dostaneme jiný pohled: Viděli jste vlastně někdy jakéhokoli umělce, který by se viděl v nošení trička s velmi propracovaným logem, jež by zobrazovalo jejich vlastní jméno? Zřejmě ne. A to ne neznamená, že to udělali předtím, než se stali tak úspěšnými, že by už nemuseli. Je to prostě proto, že se na to dívají zcela jiným úhlem pohledu.
Proto místo toho, abyste se starali o to, jak vypadá vaše značka, přemýšlejte spíše o tom co děláte, o umění chcete-li. Právě umění, styl focení a cit pro světlo nebo okamžik, to je vaše značka, to je vaše logo, to je to podle čeho vás lidé časem poznají. Bez vlastního rukopisu budete jen dalším člověkem s foťákem.
Tady je tip: Místo toho, abyste trávili čas svými logy, napište raději celé své jméno velkými písmeny, nastavte si mezery mezi jednotlivými písmeny, třeba v programech které používáte na úpravu fotek, Photoshop/Indesign/Illustrator někde mezi jednotkami 150 a 200 v typu písma Sans Serif. Mělo by vám z toho vyjít něco jako tohle:
– Typ písma Avenir (mé osobně oblíbené)
– Futura (velmi podobné typu písma Avenir, ale mám za to, že Avenir má lepší provedení a pracuje lépe online)
– Open Sans (zdarma a dost dobré!)
– Freight Sans (taky výborné)
– Akzidens Grotesk (velmi populární v reklamách)
– Univers
– Gotham
– a samozřejmě Helvetica.
Jestliže se musíte rozhodnout pro typ písma serif font (“protože to vypadá mnohem více módně, jak dobře víte, třeba jako z časopisu Vogue nebo Elle, však to znáte“), doporučuju ještě pouvažovat dokonce nad písmem Bodoni, Didot, Caslon, nebo serif verzi písma Freight.
Výše uvedené je asi největší rada všem začínajícím fotografům k tomu, jak si udělat logo. Nikdy nebudete potřebovat nic jiného než srozumitelně napsané jméno.
2. Chyba číslo dvě, obliba v „efektní“ intro sekvenci.
Zde se znovu ptám, proč jste tím plýtvali svůj čas? Lidé jsou na vaší stránce, aby se podívali na vaše práce – nemusíte je hned také přimět k tomu, že je otrávíte. Nezajímám se o to, jak moc dojemné nebo zábavné velmi pomalu se načítající video/flash intro máte nebo dokonce jak s velkým jménem na stránce je: zbavte se toho. K tomu, abyste přilákali vaši cílovou skupinu nebo kohokoli jiného za jiným účelem na váš web, není nutné, abyste měli na stránkách umístěné nějaké intro. Není potřeba, abyste tím ztráceli čas.
3. Vaše stránka je plná kravin jako automaticky se spouštějící hudba, nebo animace. Web se pak dlouho načítá a je to otravné.
Načítá se stránka, vyčkejte, zapne se hudba aniž bych to chtěl, musím ji zeslabit nebo vypnout a než najdu ikonky k tomu určené, raději web zavřu a jdu jinam.
Když já jako klient zabrouzdám na vaši webovou stránku, abych zjistil jestli jste pro moji zakázku/poptávku ten pravý, poslední věc, se kterou chci ztrácet čas, by měla být vaše stránka – tedy ne vaše práce na vaší stránce, ale samotná stránka. Když necháte své zákazníky na vaší stránce čekat, jestli se webovka načte, nebo je budete zdržovat nahráváním hudby, nebo tím než se načtou všechny vaše obrázky, je to fatální chyba protože většina lidí znechuceně nejen odejde, ale už se nikdy nevrátí.
A já se ptám, proč jste tím ztráceli čas? Vyrobili jste vaše stránky, abyste ohromili tím co všechno váš web umí, nebo jste vaše stránky dělali pro to, abyste získali klienty kteří vám zaplatí za fotografování? Určete si vaše priority.
4. Na vašich stránkách je až moc prací.
V tom, co jsem vypsal výše, není žádná velká věda. Následující pasáž je další level. Může být velmi těžké zredukovat obsah vaší práce, abyste na stránkách měli dokonalou dávku přehledu vašeho skvělého fotografického umění. Proto hledejte rady. Ptejte se okolo po konstruktivní kritice od zkušenějších a uplatněte ji při vašem procesu editace.
Podle mého názoru by neměla webová stránka fotografa obsahovat více než dvě nebo tři stránky s galeriemi, což se odvíjí podle toho, co přesně fotíte. Móda a beauty (to jsou takové ty fotky obličeje zblízka, nejčastěji používané v kosmetickém průmyslu) by měla zjevně zabírat dvě různé stránky. Někdy mají fotografové na svých webovkách speciální sekci věnovanou nedávným pracím, ale osobně to skutečně nepovažuji za úplně potřebné, pokud vaše portfolio jakýmkoli způsobem aktualizujete.
Můžete vždy použít hned na začátku zmiňované prostory pro porfolia na serverech třetích stran, například tumblr.com, abyste publikovali veškeré vaše práce, nebo na ně můžete snadno přesměrovat ty vaše.
Vaše webovky by měly utvářet jemný celek za účelem uvést precizně do souladu vaše fotografické umění a váš cíl.
5. Nemáte na svých stránkách vůbec žádné informace nebo jich tam naopak máte příliš mnoho.
Není toho třeba moc: celé jméno, místo, kde působíte, emailová adresa, krátký seznam klientů či publikací, pro něž jste fotili, a vaše účty ze sociálních sítí.
Toto je ideální počet nutných informací. Nikdo nepotřebuje vědět, jak vám vaše teta na Vánoce darovala foťák, když vám bylo ještě devět, ani to, jak vás váš zapálený zájem o fotografie zásadně ovlivnil v tom, když jste si vybírali cestu k vaší kariéře.
Pokud je vaše práce opravdu dobrá, klient si sám řekne abyste mu tento příběh povyprávěli tváří v tvář po vašem společném fotografování. Ano i já jsem měl na svých stránkách stránku O mně, ale časem jsem nasbíral zkušenosti o které se tady teď s vámi dělím.
6. Vaše obrázky jsou příliš malé.
Chcete aby se lidem líbilo co mohou vidět na vašich stránkách? Dejte jim potom to, co opravdu chtějí. Rozlišení fotek v 300 pixelech není zrovna co by potřebovali. Mohli byste tvrdit, že velké fotky se dlouho načítají a brzdí tak celý web a bylo by to přesně jako v bodu 3. Velké krásné fotky nemusí být datově obsáhlé. Nahrajte je v rozlišení mezi 800 a 1200 pixely, a pokud jsou na výšku příliš velké, ujistěte se, že se na ně dá kliknout, abyste si je mohli zobrazit v plné velikosti.
Nedávno jsem řešil jestli zakázat stahování fotek z mého webu či nikoliv. Nakonec jsem se rozhodl nechat fotky stáhnutelné a to z jednoho prostého důvodu. Poměrně často se stává, že editoři nejrůznějších skupin na Facebooku, nebo G+, někdy i blogeři, hledají fotky do svého článku, nebo do portfolia pro inspiraci. První se pokusí fotku stáhnout a až pak se ptají autora fotografie jestli by souhlasil s publikováním, za úplatu nebo za odkaz. Pokud zamezíte stahování hned v počátku, možná přijdete o zajímavou příležitost jak ukázat svou práci dalším lidem.
Shrnutí
Toto jsou jen některé z věcí, na něž jsem narazil na různých webovkách fotografů. Nejdůležitější věc, kterou je třeba mít na paměti, je ta, že z 99 % času toho, kdo si webovou stránku prohlíží, na ni zpravidla zavítá, jen aby se podíval na vaši práci. Nic jiného (no ještě na ceník). Zlehčete tento proces na nejmenší možnou míru. Jako potencionální klient mě nezajímá jestli máte malované pozadí, kudrlinkový font, nebo vlastní krutologo. Chci vidět vaši práci. Pokud je pro mě velmi jednoduché posoudit vaši práci a udělat si představu o vašich schopnostech, pak jste uspěli ve vytvoření dokonalé stránky pro byznys = vyděláte peníze focením.
V souvislosti s tím ještě jedno doporučení, MFAcko.cz aktuálně nabízí portfolia pro fotografy, vypadají suprově, se zaměřením na fotografie, bez zbytečné omáčky okolo. Jo ještě odkaz https://www.mfacko.cz/novinky/internetove-stranky-pro-fotografy/