Jak získat více lajků na Facebooku
![](https://lubu.cz/wp-content/uploads/2013/10/jak_ziskat_like_na_facebooku-1011x581.jpg)
V souvislosti s článkem „Jak na lepší fotky na Facebooku“, mě napadlo napsat krátký návod, který není tak úplně o fotografování, ale jde ruku v ruce s jistou formou propagace, tzv. virální markting. Pokud máte internetové stránky a snažíte se prosadit na nějaká klíčová slova, například svatební fotograf, Seznam i Google bere v potaz tzv. Social Rank, interakce na sociálních sítích. Ale to jsem trochu odbočil,zjednodušeně, pokud budete získávat „lajky“, pokud ostatní budou sdílet obsah který publikujete, pokud budou komentovat Vaše příspěvky a fotky, to vše ovlivňujě Váš Social Rank a následně pozice ve vyhledávačích.
Jednoduchý návod, jak rychle získat více „likes“ na Facebooku
Možná jste se již někdy setkali s pojmem Hot Thread („horké vlákno“). Pokud se budete držet několika jednoduchých pravidel, zajistí vám tento systém lepší interakci s vaším facebookovým publikem a širší dosah vašich příspěvků.
Zveřejnění nějaké úžasné fotografie ještě samo o sobě neznamená, že se vám začnou ze všech stran hrnout „likes“. Využívejte facebookové algoritmy tak, aby pracovaly ve váš prospěch!
Systém Hot Thread se netýká ani tak samotného obsahu příspěvku jako spíš toho, jak se vám jej podaří v dalších krocích prezentovat. Pokud váš fanoušek přidá komentář k vašemu obrázku, měli byste se na něj pokusit v krátkém čase reagovat a dát tak najevo, že jste k dispozici a že je pro vás důležité, co vám chce sdělit. Tento postup je pro vás výhodný hned ze dvou důvodů:
- 1) Facebook má zájem na tom, aby se šířily zajímavé a poutavé příspěvky.
- 2) Vaši potencionální klienti si přejí získat pocit, že s nimi hovoříte v reálném čase.
Vzpomeňte si, kdy jste naposledy komentovali příspěvek osoby, která je pro vás důležitá. Dočkali jste se odpovědi? A pokud ano – jak jste se při tom cítili?
Je jistě velmi příjemné dočkat se během několika málo vteřin odpovědi od nějaké známé osobnosti. Můžete při tom téměř vizuálně vnímat, jak jste s ní ve spojení – jak sedí u svého počítače nebo jak se sklání nad svým telefonem.
Je to možná něco podobného, jako když se jdete pozdravit se svou oblíbenou kapelou. Po chvilce čekání ve frontě se s nimi vyfotíte a dostanete autogram na ruku nebo jinou část svého těla. Jak byste si připadali, kdyby zpěváka skupiny nechal váš zájem zcela chladným a kdyby jenom neurčitě zíral někam do prázdna? A jak byste se naproti tomu cítili, kdyby vám chvíli věnoval svoji pozornost a prohodil s vámi několik slov? Drahocenný čas, který s vámi stráví, představuje pro kapelu dobrou investici, která se jí vrátí. Buduje si tímto způsobem svoji image, která se následně promítne do popularity.
Podobně to platí také v jiných oblastech života – lidé si s vámi přejí být v kontaktu a navázat s vámi dialog. Zde pro vás máme jednoduchý systém, jak toho dosáhnout u facebookových příspěvků.
1) Dejte si záležet na obsahu svého příspěvku
Obsah je tím, co prodává. Dejte si záležet na tom, abyste zveřejňovali svou nejlepší práci s použitím těch nejlepších marketingových dovedností. Odolejte pokušení zveřejnit naráz velké množství fotografií, protože je to často na úkor komunikace s vašimi návštěvníky – budou se proklikávat obrázky a možná i přidávat „lajky“, ale komentářů se v takovém případě většinou nedočkáte. Diskuzi nejlépe rozproudíte pomocí jediného obrázku zahrnujícího jasnou výzvu.
2) Přimějte své publikum k reakci
Položte otázku, která si žádá osobní odpověď. Lidé jsou rádi, když si někdo přeje znát jejich názor – a to tím spíše, když vědí, že mohou očekávat vaši reakci. Pokud chcete své publikum podnítit k návštěvě webové stránky, uveďte na ni odkaz a sdělte důvody, pro které si zaslouží pozornost. Ať už se zeptáte na cokoli a učiníte tak zdvořile, je velmi pravděpodobné, že se dočkáte odpovědi.
Zde je jeden krátký příklad toho, jak podnítit interakci a povzbudit čtenáře ke sdílení příspěvku.
„Až se fotce podaří nasbírat 200 lajků, přidám dalších 10 nejlepších fotografií, které jsem pořídil během včerejšího večera.“
3) Označte lidi na fotografii: 5-10 minut po zveřejnění příspěvku
Tento krok je nejlépe provést několik minut po přidání příspěvku. Mezitím si jej bude moci prohlédnout první skupina návštěvníků, jíž se zobrazí na hlavní stránce Facebooku. Druhá skupina návštěvníků se rekrutuje z řad lidí, kteří jsou označeni na fotografii. Těm se příspěvek zobrazí určitě a často se pak ukáže i na stránkách jejich přátel. V tomto kroku se nevyplácí švindlovat. Neoznačujte osoby, které na fotce ve skutečnosti nejsou – návštěvníci to snadno prohlédnou a pravděpodobně je to odradí od komentování.
4) Přidejte svůj první komentář: o 5-10 minut později
Pokud jste v příspěvku vznesli nějakou otázku, odpovězte na ni až v komentářích, a ne v samotném příspěvku. Lidé mají větší tendenci přidávat komentář k příspěvku, který již před nimi okomentoval někdo jiný. Pokud jste již mezitím nějaký komentář obdrželi, pak záleží na vás, zda přidáte svůj vlastní názor nebo reakci na obdržený komentář.
5) Odpovídejte na komentáře: o 20-30 minut později
Tímto způsobem můžete v reálném čase navázat kontakt se svým publikem a nasbírat cenné body v souladu s facebookovým algoritmem. Když se ostatní lidé přesvědčí o tom, že komentáře nezůstávají bez odezvy, budou mít rovněž tendenci zapojit se do probíhající debaty. Je to velmi jednoduché:
Čím více komentářů a tlačítek „to se mi líbí“, tím větší dosah příspěvku.
Při odpovídání na komentáře si osvojte pravidlo, podle kterého by měla být délka reakce zhruba stejná jako délka komentáře. Jestliže si lidé udělali čas na komentář, je zdvořilé, abychom si také my vyhradili čas na reakci. Je zřejmé, že s přibývajícími komentáři to může být obtížné dodržet. Toto pravidlo se proto netýká jakéhokoli příspěvku, ale pouze aktuálních vláken (Hot Threads). Na ukázku zde uvádím několik komentářů s reakcemi, které je možné považovat za odpovídající:
Komentář: Úžasná fotka
Odpověď: Díky, Natálie!
Komentář: Moc se mi to líbí! Máš skvělý smysl pro detaily.
Odpověď: Děkuji, Sandro. Moc mě tvůj názor těší!
Komentář: Jak se ti to povedlo?! Zkoušel jsem už dělat fotky s prskavkami na několika svatbách a nikdy z toho nebylo nic pořádného. Měl bys nějaký tip?
Odpověď: Je potřeba hodně praxe, než se ti to podaří zvládnout. Vyraz někdy v noci s kamarády a zkus si udělat několik cvičných fotek. Můžeš mi pak dát vědět, jak fotky s prskavkami dopadly. Rád ti poradím, co by se dalo zlepšit!
6) Nenechte si Facebook přerůst přes hlavu
Všichni víme, že na Facebooku je možné ztratit spoustu drahocenného času. Je proto důležité ubezpečit se, že máme věci pod kontrolou. Pokud si osvojíte načrtnutý systém spolu s časovým rozvrhem, pak se vám podaří dosáhnout nejlepších výsledků s ohledem na vynaložené úsilí. Půl hodina strávená na sociálních médiích může být právě ten vhodný čas k tomu, abyste co nejlépe využili algoritmu Hot Thread.
Nyní si můžete sami vyzkoušet, jak to funguje naživo. Pokud dokážete vymyslet zajímavé příspěvky a správně navnadit svoje publikum k reakci, pak se výsledky jistě brzy dostaví.
Takže lovu „lajků“ zdar a brzy u dalšího článku … (vyjde v neděli a bude na téma jak pracovat zdarma a jak se nenechat využívat).