Naučte se říkat „Ne“
Než vysvětlím proč říkat „Ne“ je důležité, produktivní a užitečné, dovolte mi začít trošku ze široka.
Velké týmy kreativních lidí, nekonečné nápady na nejrůznější fotky nebo editorial a v dnešní době neomezené proudy inspirace na internetu z různých úhlů pohledu. Dnes módní focení obsahuje fotografa, jeho/ její asistenta, vizážistku, kadeřnici, modela/modelku, stylistu a jeho/její asistenta, někdy i grafika/retušéra, kreativce nebo casting directora … a možná další lidi, na kterých je focení závislé. Všichni tito lidé mají své vlastní nápady a nemají problém je vyslovit. Ale teď přichází na řadu otázka: „Kdo je tady vlastně šéf?“
Tohle je běžné zejména u mladších fotografů – a tam se zahrnuji i já, protože fotím méně jak deset let – situace kde říkám klientovy „ano“ a „ok“ se vyskytuje mnohem častěji. Dost často se stává že jsme během focení zbytečně „otevření“ k některým myšlenkám navrhovaných někým z týmu a jsme zdráhavý jednoduše říct „ne“ ze strachu být za negativce, nebo máme obavy o zhoršení atmosféry. Stalo se mi to když jsem měl focení s jasně danou představou v hlavě a musel jsem od ní rychle odbočit když vizážistka navrhla extravagantní líčení, i když původní myšlenka po tom úplně nevolala, nebo když šatník stylisty a finální outfity se neshodli s mou představou.
Toto může být velmi nebezpečné nejen pro fotografy, ale také pro ostatní členy týmu, kteří jsou do focení zapojeni. V těchto případech, budete vy jako fotograf často nešťastný nejen s výsledkem focení, ale i s myšlenkou jak se vlastně její původní verze nápadu úplně zvrtla. Možná i ostatní budou zklamáni, protože fotografie nejsou dobře provedené a nedají se použít do časopisů ani do jejich portfolií.
Jak nejlépe vyřešit tento problém? Trvalo mi docela dlouho přijmout tohle, ale nejlepší cestou je slyšet „ano“ od potencionálních klientů a „ne“ ze svých vlastních úst. Při focení a zachování své laťky si samozřejmě svou práci důsledně obhájím. Určitě budou přicházet nápady, které mohou focení ještě zlepšit a díky nim může být zajímavější takže ho nutně nemusí strhnout dolů. Ale občas jednoduše říkám, že určité nápady nejdou v ruce s tím co chcete prezentovat ve své práci (nebo si tyto nápady poznačím a vyzkoušíme je na konci focení, v době kdy už budeme mít nafoceno to pro co jsme přišli).
Pojďme si to ujasnit, všichni máme svůj styl. Možná víte nebo ne, co máte rádi na svých fotografiích, minimálně víte co na nich rádi nemáte. Když se mě někdo zeptá, abych mu popsal svůj styl, jednoduše jim řeknu, že beru vše co se mi nelíbí a snažím se docílit pravého opaku. Já například nejsem fotograf dětí, párečků, těhulek … Kdybych to měl shrnout, baví mě reklamní fotografie, fotka která má něco prodat, ať už krásu, oblečení, produkt, interiér, nebo třeba něčí um. Z mého portfolia je to zcela zřejmé. Uznávám fotografy, kteří fotí nejen to co mě baví, ale stejně tak uznávám ty kteří ovládají právě focení párečků, dětí, nebo svateb. Smířil jsem se se skutečností, že tohle není moje silná stránka ve focení a spousta nápadů jednoduše nefunguje s tím co mě baví.
Občas je úplně jednoduché pracovat na nějakých experimentech s vizážistkou, kadeřnicí nebo stylistou, kde provedete své nápady na vlastním focení a kterýkoli outfit můžete dát stranou a prostě ho nepoužít nebo cokoli na focení změnit. Každý může vyjádřit své myšlenky nebo je využít třeba příště na dalším focení. Je ale naprosto nezbytné, aby na vašem focení stále byla důslednost a focení mělo hlavu a patu. Konec konců, fotograf není jen od toho aby fotil. Mnohokrát jsem lidem říkal, že mou prací je „projektový manažer“, protože my všichni musíme řídit focení, být poněkud autoritou a na konci zajistit ty nejlepší fotky.
Nebojte se občas říct ne něčemu v co úplně nevěříte, nebo nemáte dobrý pocit z toho jak by to dopadlo. Nebojte se říct tohle ne a naučte se držet opratě. Držte směr který jste si pro focení stanovily a stejně tak se držte vize se kterou jste k focení daného setu nebo fotky přistoupili.
Pamatujte, že vy vybíráte svůj tým na základě jejich stylu a know-how v konkrétním působení. Nezapomeňte také na to, že oni pracují s vámi kvůli vašemu stylu – váš styl jsou vaše oči a pro udržení laťky vaší práce občas nesmí být přijaty žádné kompromisy. Říct ne je někdy velice k užitku a produktivní.