5 největších chyb při předkládání svého portfolia
Zase se mi titulek zdál dlouhý, tak jsem ho zkrátil, ale původně to mělo vypadat takto: 5 největších chyb, jakých se fotografové dopouštějí při předkládání své práce
Posíláte svoji práci editorům do časopisů, na webové portály, nebo je obcházíte osobně? Možná vám pomůže následující článek kde uvádím 5 největších chyb, jaké fotografové dělají, když předkládají svou práci.
1. Nedržíte se pokynů zadání
To je pravděpodobně největší chyba ze všech. To, že propadnete v dodržování požadavků, s největší jistotou zcela vyvede vaši snahu o publikování ze správné cesty.
Nějaké pokyny tady vždy z nějakého důvodu jsou, většinou kvůli usměrnění procesu přezkoumání práce stovky jiných, nadějných fotografů. Jestliže jste seriózní, co se týče vašich ambicí dosáhnout toho, aby byla vaše práce publikována v nějakém speciálním vydání, musíte také číst a následovat požadavky vypsané na straně zadavatele. Ať už jde o styl, rozlišení, počet, téma, formát, atd. Držte se pokynů v zadání.
2. Nedohledali jste si vše
Jako příklad uvedu tohle: Existuje jeden internetový projekt pojmenován podle jednoho italského výrazu. Je založený na poslání zaměřit jejich příspěvky na nové a neobjevené talenty. Ten italský název vypadá vlastně jako jméno a odpustil bych vám (ovšem ne doopravdy), jestli byste si mysleli, že se jedná o jméno zakladatele projektu.
V každém případě pokud byste se chystali předložit svou práci na tento server a začali byste svůj email napsáním oslovení „Ahoj, (italský výraz)“, zřejmě bych si na místě editora ani nedočetl zbytek vaší zprávy. Proč? Protože to svědčí o tom, že nemáte žádnou představu s kým komunikujete. Je to naprosto neprofesionální kontaktovat nějakého vydavatele, aniž byste věděli, o koho tam jde a co znamená. Proto si vše vyhledávejte.
3. Vaše práce nevystihuje styl publikace
Vždy se ujistěte, že vaše umění dodržuje specifika té které vydavatelské estetiky ještě předtím, než jim nabídnete svou spolupráci. Tím, že předložíte redakční výsledek v rozháraném newyorském stylu časopisu jako Mirage, byste mohli nezměrně plýtvat časem a bylo by to ztrátou jak pro ně tak i pro vás.
4. Váš email je až příliš dlouhý
Pokud jste si vše dohledali, teď již víte, na koho se obracíte, a víte také, že vaše práce by měla perfektně sedět k publikaci kam chcete poslat svoje portfolio, nikdy jim neposílejte dlouhý email s celým svým životním příběhem. Dodržujte krátkou strukturu a vyjadřujte se k věci. Pamatujte, že editor se pravděpodobně prodírá řadou právě takových, proto mu to usnadněte, možná se také díky tomu rozhodne zrovna pro vás.
To samé se týká odkazů na přehled vaší práce, zazipovaných souborů, příliš velkých PDF nebo přesměrování linků ke stažení. Nikdo to tak nechce. Přiložte vaše fotografie s nízkým rozlišením přímo do emailu tak, aby si je adresát mohl snadno prohlížet přímo ve zprávě.
5. Rozesíláte své zprávy masově a jde to poznat
Tahle věc spojuje dohromady všechno vypsané výše. Odesláním jednoho stejného emailu dlouhému seznamu časopisů a vydavatelů vás může někde nakonec ukotvit, ale jistě to také dost odradí značný počet příjemců. Obchod, o jaký se tu jedná, je tak těžký, jak dokáže být, proto rozhodně neriskujte, aby si vás někdo zařadil na černou listinu.
Závěr
Zdůrazňuji pro všechny nadějné fotografy dodatečně toto: nemůžete si dovolit být líní v žádném ohledu vašeho obchodu v tomto průmyslu(!), alespoň pokud máte jakékoli ambice stát se v tom dobří. Většina z toho, co zmiňuji v těchto poznámkách, se má projevit v běžných návycích a mělo by to být zapojeno do rutiny při předkládání vaší práce.
Tak předkládání vašich prací zdar a zase někdy u nějakého článku. Mějte se.