Chcete lepší fotky? Trénujte vizuální IQ
Pár rad a nakonec seznam zdrojů které vám pomohou zlepšovat vizuální IQ
Pojem „Vizuální IQ“ asi nepatří mezi často používané, nevím jestli jste ho vůbec kdy slyšely, já tento výraz převzal od fotografa který se o tom zmínil a přišlo mi to natolik logické že mi to zůstalo v paměti. Asi bych to přirovnal ke slovu „vkus“ ale to mi přijde spíše do oděvního odvětví. Navíc si myslím že vkus musíte mít z velké části tak nějak vrozený, musíte mít cit pro estetiku a další prvky, ale vizuální IQ se dá trénovat, jednoduše, bez větší námahy. Už máte chuť na trénink?
Takže, je to easy, polovinu práce už za vás udělal někdo jiný. Dám vám seznam 75 zdrojů kde lidé kteří mají vytříbený vkus, znalosti z oboru módy, fotografie a designu a mají vizuální IQ na takové výši že za to berou slušné peníze. Mluvím o editorech časopisů, módních časopisů a především, o agenturách které si tyto magazíny najímají. Agentury zastupují ty nejlepší lidi z oboru módní fotografie. Lidé pracující v těchto agenturách dnes a denně vybírají to nejlepší co tento průmysl nabízí. Ano, jsou do jisté míry ovlivněni inzerenty, ale to je zlo které je nevyhnutelné.
OK, takže co přesně je vizuální IQ a jak si ho můžete zlepšit
Nedávno jsem zveřejnil článek s názvem 10 způsobů, jak zlepšit snímky tím, že zlepšíte své vizuální IQ, ve kterém najdete dobře promyšlený přístup a nastíněných 10 kroků k lepšímu vizuálnímu IQ. Ve skutečnosti by článek který právě čtete mohl být považován za pokračování, doplnění již publikovaného článku.
Nyní, pojďme rozebrat co se pojmem „vizuální IQ“ rozumí
Řekněme že vizuální IQ je něco jako filtr informací, který budeme používat k posouzení toho, co vidíme. Když začnete opravdu konzumovat vizuálně, bez ohledu na to, jak hluboké jsou vaše umělecké znalosti, zjistíte, že hodně z toho, co najdete jako příjemné a „lahodící oku“ bude mít základ v základních principech umění. Základní principy, jako jsou vyváženost (jak symetrická tak asymetrická), pohyb, proporce a vzor jsou velmi intuitivní. Ostatní zásady, jako je rytmus a teorie barev jsou těžší na definování a jsou více subjektivní. Tyto principy umění by jste měli mít na paměti když budete zkoumat a studovat práci druhých. Je velmi důležité, aby jste během zkoumání a studování také kladly otázky. Proč byl Monet považován za velkého umělce? Kdo si myslí, že umění Roye Lichtensteina je skvělé? Jaké další umění bylo produkováno ve stejnou dobu jako Lichtenstein? Na jaké další fotografy měl vliv Stieglitz? Mějte na paměti, že výtvarné umění a stejně tak fotografování, je do jisté míry formou sebevyjádření. Módní fotografie, i přestože musíte mít řadu znalostí, talent, zkušenosti, i po tom všem, je považována za užité umění, protože se obecně používá jako nástroj při prodeji zboží nebo posílení značky. Bez ohledu na to, tyto věci je třeba mít na paměti, protože všechny z těchto zásad lze považovat za stavební prvky pro zajištění lepšího vizuálního IQ. Čím lepší pochopení těchto zásad, tím lepší „filtr informací“, tj. vaše vIQ bude.
Rozvoj dobrého vkusu
Pokud je vizuální IQ považováno za objektivní, pak vkus může být považován za jeho subjektivního sourozence. Můj názor je, že s tím jak budete trénovat své vIQ, bude se vám zřejmě zlepšovat i vkus. Už jsem řekl že vkus musíte mít vrozený, ano, ale dá se také trénovat. Vkus ovlivňuje to v čem vyrůstáme, v jakém prostředí se pohybujeme, kulturní zážitky, atd. Mnohé z toho jsou věci mimo naši kontrolu, ale stále hrají roli při formování našich názorů a našeho vkusu.
Vezměme si například, naše mentální asociace s červenou barvou. U většiny lidí zřejmě bude asociovat srdce, potažmo lásku, nebo vášeň, nebo třeba nebezpečí (varovné příznaky a brzdová světla). Bylo prokázáno, že červená barva má na lidi fyzické účinky, zvýšení krevního tlaku, i respirační rychlosti. Nicméně, v různých částech světa, může mít červená různé asociace. Například v Číně, červená symbolizuje prosperitu a štěstí. Naopak, pro Jihoafričany, červená je barva smutku.
Když to shrnu: vizuální IQ + životní zkušenost = vkus … protože to je to, co je cit pro estetiku – vzdělanost a názor vyplývající ze zkušeností. Jakmile rozvinete své vIQ spolu s vkusem, budete mít jistotu, že jste pochopili víc než jen to, že se vám něco líbí, ale chápete, co je dobré a co ne. Poznáte dobrou fotku od špatné, umění od kýče, nápadité od laciného.
Seznam zdrojů „kde trénovat“
Zpočátku jsem sledoval weby fotografů jejichž práce se mi líbila, časem jsem ale zjistil že málokdo udržuje web aktualizovaný a že na sociální sítě dávají jen zlomek, popřípadě needitované fotky z lokací. Místo toho jsem začal sledovat weby časopisů, internetových magazínů a hlavně agentur. Tito všichni mají jedno společné, snaží se přinést něco nového, někteří určují trendy, ale co je nejdůležitější, publikované fotografie prošli přes řadu lidí v redakci.
Následující seznam je založen výhradně na mém osobním názoru. Tím nechci říct, že když jsem něco v seznamu vynechal, že to není pozoruhodné, nebo že nestojí za zmínku.
Kvalita práce, kterou na odkazech níže najdete, je prvotřídní a sledováním některého z těchto zdrojů vám pomůže ve vaší snaze zlepšit své vizuální IQ i vkus.
Agentury
1 + 1 Management – reprezentují většinu nejuznávanějších respektovaných fotografů, stylistů, uměleckých ředitelů, vlasových make-up umělců v oboru. Pod agenturou 1 + 1 managementu vychází například Harper’s Bazaar.
Web: www.1plus1mgmt.com
2DM Management – je zavedená značka známá tím že zastupuje jen prvotřídní umělce. Jejich seznam obsahuje špičky v oborech fotografie, stylingu, ilustrace a video tvorby. Společnost byla založena v roce 2006 Esmeraldou Wagner, 2DM je ve světě synonymem kvality.
Web: www.2dm.it
Instagram: @2dmmanagement
A + R Photographic – agentura začala v roce 1994, kdy přátelé Anita (A) a Rosie (R), milovníci fotografování, zaplnili mezeru na trhu pro kreativní agentury v Londýně.
Web: www.aandrphotographic.co.uk
Instagram:arphotographic
Agence Saint Germain – známá společnost uměleckého managementu se sídlem v Paříži.
Web: www.asgparis.com
Agent Bauer – se specializuje na reklamu a ediční práce od jejich založení v roce 1997. Dnes je největší agenturou ve Stockholmu. Reprezentují několik ve Švédsku nejznámějších fotografů, stylistů, ilustrátorů, animátorů, filmařů, vizážistů, vlasových umělců …
Web: www.agentbauer.com
Instagram: @agentbauer_com
Vedení Alyssa Pizer
Web: www.alyssapizer.com
Instagram: @alyssapizermanagement
André Werther – agentura, která zastupuje a podporuje kariéru umělců z oblasti fotografie, módy, tvůrčího směru, stylu a krásy.
Web: www.awerther.com
Instagram: @andrewerther
Art Department – Od svého založení v roce 1995, se zabývá tvůrčí spoluprací s nadanými umělci a zaměřuje se na náročné klienty ze světa financí, módy, reklamy, hudby a publikování.
Web: www.art-dept.com
Instagram: @artdeptagency
Artist and Agency – butiková agentura s kancelářemi v New Yorku a Paříži. Zastupuje fotografy na celém světě.
Web: www.artistandagency.com
Instagram: @artistandagency
Artist Group – Od svého vzniku v roce 1995, byla v čele australského módního světa reklamy. Důsledně zastupující některé z nejlepších australských módních a reklamních fotografů, stylistů, make-up artistů … Zastupuje ty nejvýraznější tvůrce v zemi.
Web: www.artist-group.net
Instagram: @theartistgroup
Artlist
Web: www.artlistparis.com
Instagram: @artlistnewyork
Art Partner – Společnost byla založena v roce 1992, Najdete zde fotografy Jako Alasdair McLellan, Mario Sorrenti, Mario Testino, Mert & Marcus, Steven Klein, Terry Richardson …
Web: www.artpartner.com
Instagram: @artpartner
Art + Commerce – je vizionářská světová agentura, která představuje nejvlivnější tvůrce v oděvním a reklamním průmyslu. Nastavuje standardy pro řízení a rozvoj kariéry umělců. Zde najdete fotografy Jako Cass Bird, Craig McDean, Patrick Demarchelier, Steven Meisel, Willy Vanderperre …
Web: www.artandcommerce.com
Instagram: @artandcommerce
Atomo Management – je mezinárodní umělecká a tvůrčí agentura s kancelářemi v Paříži a Miláně. Agentura zastupuje kreativní ředitele, fotografy, režiséry, stylisty, kadeřníky, vizážisty a ilustrátory.
Web: www.atomomanagement.com
Instagram: @atomomanagement
Bridge Artists – agentura z New Yorku, představuje vybranou skupinu fotografů, stylistů, kadeřníků, vizážistů, scénografů i manikérů.
Web: www.bridgeartists.com
Instagram: @bridgeartists
Bryan Bantry Agency – byla první svého druhu, když otevřela své dveře v roce 1973. V průběhu let, byla agentura uznána jako lídr v zastupování fotografů, stylistů, a kosmetických umělců.
Web: www.bryanbantry.com
Instagram: @bryanbantryinc
Camilla Lowther Management – má pobočky v Londýně, New Yorku a Los Angeles a představuje více než 40 umělců složených z fotografů, stylistů, výtvarníků a multimediálních umělců.
Web: www.clmus.com
Instagram: @camillalowther
Kartel & Co – umělecká agentura se sídlem v New Yorku.
Web: www.cartelandco.com
Instagram: @cartelandco
CBA – prioritou je respektování svých klientů, stejně jako umělců které zastupuje.
Web: www.chrisboalsartists.com
Instagram: @chrisboalsartists
Company1
Web: www.company1.com.au
Instagram: @company1agency
Creative – agentura zastupující fotografy, vlasové a make-up umělce a stylisty v Sydney, Melbourne a Perth v Austrálii.
Web: www.vivienscreative.com.au
Instagram: @vivienscreative
D + V Management – představuje fotografy, stylisty, kadeřníky, vizážisty a výtvarníky v New Yorku a Londýně.
Web: www.dandvmanagement.com
Instagram: @dandvmanagement
Debut Management – je jedna z mála mnohostranných agentur v Sydney. Kombinují správu modelů, fotografů, vlasy / make-up, a stylisty spolu s rozsáhlým portfoliem jedinečných a kreativních výrobních služeb a rozsáhlou síť dobře zavedených i začínajících umělců.
Web: www.debutmanagement.com.au
Instagram: @debutmanagement
De Facto Inc. – je fotografická agentura zastupující módní fotografy, stylisty, scénografy, kadeřníky, vizážisty a manikéry.
Web: www.defactoinc.com
Instagram: @defactoinc
DLM – zastupuje ty nejlepší talenty přes fotografování, make-up, vlasový styling a dalších specializovaných produkčních služeb.
Web: www.dlm.com.au
Instagram: @dlm_au