Devět kreativních fotografií, které určitě vyzkoušejte
Ať už se ve fotografii zaměřujete výhradně na portréty, krajinky, nebo svého psa, určitě vyzkoušejte nové techniky, témata a postupy. Jde o jeden ze způsobů, jak získat nové zkušenosti, nápady a inspiraci. Takže směle do toho, tady je devět druhů kreativních fotografií, které určitě vyzkoušejte.
1. Vertorama
Taky vám v hlavě svítí otazník? Přemýšlíte o co jde? Jestli to má něco společného s tématem panorama? No jasně, že má! Někdy se prostě do jednoho snímku vše nevejde. Fotografové často spojují dohromady více snímků, aby vytvořili úžasná panoramata – nebo v tomto případě spíše vertoramata. Vertorama se hodí nejvíce pro focení ve městě.
Tomuto stylu se věnuje nejeden fotograf. Slovy autora fotografie níže: „Opravdu jsem chtěl vytvořit extrémní vertorama, které by bylo výzvou. Do svého fotoaparátu Canon 5D Mark II jsem nainstaloval firmware Magic Lantern a povolil funkci HDR. Se 16mm objektivem jsem vyfotil čtyři snímky. Každý ve čtyřech různých expozicích (bracketing).“
Autor fotografie: Jonathan Danker
K dosažení co nejlepšího výsledku používejte panoramatickou hlavu. Nezbytný je také stativ. Vhodný software na spojení snímků je jak Photoshopu (ideálně CS6, zde tato funkce doznala neuvěřitelného zlepšení) až po Autopano Giga. Některá panoramata a vertoramata vypadají v jednom softwaru lépe než v druhém. Klíč k úspěchu je experimentování. Pokud vás tohle nadchne, můžete zkusit i Brenizerovu metodu.
Začněte ještě dnes
- nastavte si manuální expozici a zaostření
- clonu nastavte v rozmězí f/11 – f/16, s menším nastavením to bude vypadat špatně
- aktivujte náhled hloubky ostrosti a ujistěte se, že je vše opravdu ostré (popřípadě si spočítejte DOF)
A ještě pár slov na téma „vertorama“. Jde o reálný fotografický termín? Myslíte, že slovo panorama zahrnuje prostě vše, co je potřeba pro pochopení? Že není nutné panorama rozdělovat dle způsobu (horizontálního, vertikálního) focení? Tyto a další otázky jsou možná zbytečné, protože slovo vertorama prostě vzniklo z nějaké potřeby a fotografové ho používají k popisu techniky vertikálního panoramatu, o čemž svědčí například skupina na Flickru věnovaná právě tomuto tématu – https://www.flickr.com/groups/vertoramas/
2. Abstraktní foto
Při abstraktním focení se můžete zaměřit na spoustu objektů, které budou ve výsledku vypadat dobře. Mě osobně v poslední době přišla velice zajímavá fotografie Corrie White, která se zaměřuje na fotky vody z velké blízkosti, někdy se tomu dá říkat i makro.
Autor fotografie: Corrie White
Obrázek ukazuje reakci vody, smetany, potravinářského barviva a akrylových barev. Když nalijete na plochý povrch trochu smetany a přidáte barvivo nebo barvu, reakce těchto látek způsobí, že bude výsledek vypadat abstraktně. Přidávejte barvivo a barvu, dokud není obraz příliš tmavý a špinavý. Potom začněte znovu. Tato fotka vznikla při použití fotoaparátu Canon 7D a makro objektivu 100mm f/2.8, foceno ze vzdálenosti 50 cm. Samozřejmě ze stativu. Důležité je fotit kolmo k povrchu. Použijte externí blesk umístěný blízko povrchu, ale natočený tak, aby nevzniklo až příliš ostré osvětlení a odlesky. K vytvoření vzoru pokryjte celý povrch smetanou a kapátkem pak přidávejte barvy. Mezitím foťte reakce na ploše.
Začněte ještě dnes
- zaostřujte manuálně pomocí živého náhledu
- používejte opravdu vysokou clonu – u této fotografie to je 1/250 s při f/13 a ISO 200
3. Vyfoťte tropickou rybu
Každý kdo se snažil vyfotit rybu ví, že je složité vytvořit ostrý obrázek. Řešením může být vlastní akvárium.
Autor fotografie: Bruce Wyma Betta
Největší výzvou je udržet rybu v záběru. Aby se vám to povedlo a udrželi ji v rozumných mezích, pořiďte si vlastní akvárium o rozměrech tak akorát pro rybu. Dvě protilehlé strany akvária opatřete bílou plochou, která bude odrážet světlo. Fotografie, kterou vidíte, byla vyfocena Canonem 30D s makro objektivem Sigma 150mm f/2.8. Nastavení na kontinuální autofocus. Pokud chcete rybu udržet na místě, může pomoct zrcadlo. I když jsou to „jen ryby“, také mají svou osobnost a občas se zastaví a téměř nehybně pozorují svůj odraz. Když se vám nebude dařit hned ze začátku, neztrácejte elán, když se mi ze sta fotek líbí pět, beru to jako úspěch.
Začněte ještě dnes
- akvárium používejte ze skla, na plastu jsou vidět škrábance, které pak těžce budete retušovat
- akvárium si můžete slepit i samy, ale cena akvárka na míru je tak nízká, že to nemá smysl
- nejdůležitější je správně nastavit blesk
4. Ultrafialová fotka
Ultrafialové fotografie se nehodí jen na diskotéky a podobné akce. Dají se s nimi vytvořit velmi efektní portréty. Nepotřebujete žádné speciální filtry, budete jen muset upravit ISO. Pro začátek nastavte ISO na 1 600 a udělejte několik zkušebních snímků. Podle potřeby upravte. Je pravděpodobné, že budete pracovat s nižším časem než jste zvyklí, takže používejte stativ a fotografovaného člověka požádejte, ať zaujme pózu, ve které vydrží. S výběrem oblečení budete muset experimentovat. Různé materiály se chovají pod UV světlem odlišně, dobrou volbou je ale ručně zpracovaná vlákna. Můžete použít i neonovou barvu, ale ujistěte se, že je netoxická, na bázi vody a napřed vyzkoušejte, že na ní nebude lidská kůže reagovat podrážděním. Berte na vědomí, že barvy levnější budete muset použít víc a nebude tak kvalitní.
Autor fotografie: Lindsay Adler
Nedávno se na trhu objevil i UV blesk od firmy Broncolor. Sice je dražší, ale je lepší volbou než UV lampy. Možná se dá i někde pronajmout.
Začněte ještě dnes
- UV světla se dají koupit na internetu buď celá, nebo pouze žárovky
- více lamp je lepší než jedna
- čím blíže bude lampa k vašemu objektu, tím lépe
- jakmile je vše na svém místě, zhasněte všechna světla a zkuste si expozici
- ujistěte se, že se zaměřujete na oči foceného člověka. Pokud váš přístroj nezaostřuje správně, jemně osvětlete oči objektu
- nemusíte začínat rovnou s UV portréty, stačí začít s objekty, které běžně vidíte doma
5. Led (sněhové vločky) v detailu
Sněhové vločky na okně – jedna z klasik zimní fotografie. Většina zimních fotografií detailů se fotím s makro objektivy (nebo dvěma objektivy proti sobě, popřípadě jedním otočeným). Tím dosáhnete zachycení každého detailu. Nezbytností je stativ a externí spoušť. Samozřejmostí je pak dobře upevněný fotoaparát, aby nehrozily žádné vibrace. Tělo fotoaparátu míří vždy kolmo k dané ploše, případně můžete fotit z lehkého úhlu. Největší výzvou je zachytit moment, kdy je vločka na okně. Ideální je okno, které má jednoduché tabule s jednou deskou skla. Tam jsou předpoklady pro dobré výsledky. Dvojitá skleněná výplň už je složitější.
Autor fotografie: Corrie White
A ještě jedna rada na závěr, vločky se nejlépe drží na okně, které je pokryté tenkou vrstvou prachu.
Začněte ještě dnes
- čím větší zima je, tím lépe. Nalaďte si v televizi nebo rádiu předpověď počasí a připravte si věci předem
- použijte Live View pro dosažení nejlepšího zaostření
6. Rozdělená krajina
Fotografie pod povrchem a nad ním. Jedná se obrázek, ve kterém je jedna polovina focená nad povrchem a druhá pod ním. Jsou opravdu nádherné, a to v jakoukoliv roční dobu. Například kontrast mezi zmrzlým povrchem a zelenou přírodou pod ním je velmi efektní. Musíte ale počítat s chladnými teplotami.
Autor fotografie: Tobias Richter
Fotografii kterou vidíte popisuje její autor takto: „Fotografii Tropická zima jsem fotil v Saském Švýcarsku během jednoho únorového chladného dne. Našel jsem zajímavé místo na řece Kirnitzsch, dal foťák do voděodolného obalu, nasadil si neopren a začal ve vodě hledat dobré místo k focení. Nepoužíval jsem stativ, takže jsem nastavil fotoaparát na sériové snímání, abych udělal sérii několika fotek za sebou a zvýšil tak šanci toho, že se povede udělat co nejlepší snímek. Počasí bylo zamračené, ale svítilo mírné slunce, proto bylo možné obě části pořídit na jednu expozici. Obvykle musíte použít filtr a dvě expozice, protože pod vodou je mnohem větší tma. Pokud je voda moc kalná, je silný proud nebo je moc světla, nemá cenu zkoušet to dohnat lepším vybavením. Obzvlášť když jste začátečníci.“
Začněte ještě dnes
- během zimy dbejte na bezpečnost
- nemáte voděodolný kryt? Použijte obrácenou průhlednou nádobu
- pokud jste úplný začátečník, doporučujeme začít na klidné vodě, protože fotit v proudící vodě a ještě v zimě je dost náročné
7. Zimní portrét
Lehké slunce zimního dne může dát venkovním portrétům úžasný nádech. A sníh světlo navíc odráží. Autorka této fotografie doporučuje pracovat rychle, obzvláště s dětmi. „Nejtěžší částí focení dětí v zimě je zajistit, aby to proběhlo rychle. Nejlepší je fotit, když je slunce mírně zakryto mraky. Kombinace sněhu a jasného slunečního svitu by mohla způsobit problémy při volbě správné expozice. Když jsem fotila tento portrét, bylo mlhavo a slunce mlhou jen lehce prosvítalo. Na fotce jsem chtěla zachytit různé emoce, ne jenom štěstí. Upravené barvy odráží určitou náladu – zasněnou, pohodovou, atd., na to se soustředím. Odstín a saturaci volím podle potřeby, ale nikdy si nehraji s hloubkou. Používám rychlou závěrku (krátké časy). Pro focení venku mám 85mm f/1.8 a dovnitř mám 50mm f/1.4.“
Autor fotografie: Magda Berny
Začněte ještě dnes
- nízká clona zajistí ostré obrázky s rozostřeným pozadím
- pokud fotíte děti, ostřete na jejich oči
- ukažte svému objektu výsledky, určitě přijdete na to, jak vše ještě vylepšit
8. Zvířata v pohybu
Pokud jste to už zkoušeli, tak asi potvrdíte, že není lehké pořídit ostré fotky divokých zvířat. Vaše fotky mohou být často zklamáním, nebo demotivující. Řešením může být opak toho, co říká téměř každá poučka, nebo vyučující – dlouhý čas. Ano, nebude ostré všechno, ale to nejdůležitější tam bude. Ba co víc, fotografie získá dynamiku.
Autor fotografie: Ben Hall
Tak jako na obrázku Bena Halla, který zachycuje racky v pohybu. Fotit objekty v pohybu je složité a klíčem k dobré fotce bude správné nastavení závěrky (času). Než se dostanete ke kýženému výsledku, asi uděláte mnoho pokusů s nastavením. Rychlost závěrky si zásadně nastavujte manuálně.
Začněte ještě dnes
- nejefektivnějších výsledků dosáhnete kombinací zaostření a rozmazání
- když fotíte zvíře v pohybu, nastavte si správně svůj autofocus (na kontinuální zaostřování)
9. Udělejte znovu své staré fotky
Někdy se vyplatí experimentovat. Strávit deštivý den opětovným zpracováním svých starých fotografií může vést k opravdu skvělým výsledkům. Obzvláště pokud se v období mezi vyfocením a retuší něco nového naučíte. Někdy budete opravdu překvapeni tím, co z toho vznikne. K této fotografii autor poznamenal, že přesně věděl, čeho chce dosáhnout, ale přesto si pohrál s kontrastem, saturací a vyvážením v Photoshopu. S původní fotkou nebyl spokojen, i když vypadala dobře. Ale některé věci jako například elektrické vedení nebo stromy tam působily rušivě. Napadlo ho smazat vše, kromě čtyř linek – dvou bílých a dvou žlutých. Nazval to Cesta nikam. Nejlepší věcí na vašich vlastních fotkách je to, že si s nimi můžete dělat cokoliv chcete.
Autor fotografie: Roland Shainidze
Začněte ještě dnes
- foťte ve formátu Raw. Nezáleží na tom, jak často budete fotky upravovat, vždy ale mějte originální soubor
- svoje originální fotky si vždy zálohujte na více míst
Epilog
Uf, to je zase kilometrový článek, ale mohl bych pokračovat, akorát si myslím, že se nikom nebude chtít číst až sem. Přestože článek se zdá být dlouhý, je to jen optický klam, především protože šířka sloupce textu je užší než na jakou jsme zvyklí. Těm z vás, kteří to dočetli až sem, musím poděkovat a taky gratulovat, zdá se, že vás fotografie baví a to je předpoklad pro krásné snímky. Tak hodně štěstí při experimentování a pokud vám něco nepůjde, tak to nevzdávejte, musíte vidět cíl, ne překážky.
Až budete mít své vysněné snímky, přečtěte si Jak na lepší fotky na Facebooku, nebo Jak získat více „lajků“ na Facebooku.
Tož sa majte;-)