Jak překročit hranice do světa módní fotografie
Považujete se za talentovaného profesionála s technickými dovednostmi? Jsou vaše technické dovednosti a profesionalita na takové úrovni aby jste dosáhli na kariéru fotografa v rychle se měnícím a konkurenčním světě módy? Nabízím 5 tipů které vám pomohou vytvořit perfektní produkt a které vám možná pomohu na cestě za titulem uznávaného modního, nebo reklamního fotografa.
1. Nebojte se být „negativní“
Krása na módní fotografii, nebo v módních editorialech je v tom, že vytváříte skutečnost která neexistuje. Za použití nástrojů jako je osvětlení, řeč těla modelu, oblečení, nebo make-up a vlasy, budeme demonstrovat nejnovější trendy a styl a zároveň vyvolávat emoce a nálady. Na rozdíl od fotografování životního stylu, kde je žádoucí pozitivní a šťastný svět s dokonalými modely s úsměvem, módní editorial nemusí vyvolat jen čisté štěstí. Nebojte se zapojit negativní aspekty, smutek, zmatenost, deprese, netečnost, hněv … to všechno má v módním editorialu své místo. Pokud vidíte krásu i v těchto ne příliš pozitivních náladách, směle do toho.
2. Převezměte zodpovědnost
Na rozdíl od focení testů, nebo fotografií co si děláte jen tak pro radost, při focení editorialu potřebujete tým lidí a ten potřebuje plán a šéfa. Jedna osoba na scéně (vy jako fotograf nebo váš kreativní ředitel), nebo tým (fotograf + kreativní ředitel) musí znát odpovědi na všechny případné dotazy. Musíte vědět, co chcete a proč. Jaký typ modelu budete potřebovat a proč. Bude to někdo s tváří dítěte, nebo bude mít silné rysy? Bude to nějakým způsobem osobnost? Kdo je váš model na scéně, jakou roli to hraje? Jaký druh světla bude klást důraz na náladu kterou chcete dosáhnout? Jaký druh oblečení použijete a proč? Budete potřebovat větrák nebo barevné filtry na place? Kromě toho nesmíte zapomenout že postprodukce bude mít obrovský vliv v dalším kroku. Mimochodem, kterou barvu rtěnky bude lepší použít na fotky zblízka? Chcete, aby MUA přidala falešné řasy? Je to nespočet otázek a vy na ně musíte mít odpověď a ideálně i důvod proč to tak bude. Nebojte se převzít zodpovědnost a stát si za tím co si myslíte, že je nejlepší.
3. Vytvořte příběh
Módní editorial se obvykle skládá z 10-12 záběrů, které mají společné téma. To musí být provázáno napříč celým setem. Jak to uděláte? Budou to emoce modelky, osvětlení, výběr oblečení, vlasy a make-up? Všechny záběry musím mít nějaký vývoj aby dohromady vytvořily jeden příběh. Přemýšlejte o tom jako o velké rodině, kde děti vypadají stejně, ale přesto mají své odlišnosti. Pravidlem módních editorialů je, že každý záběr má ukázat jiný kus oblečení. Toto je parketa stylisty, ten vyhodnotí projekt a určí celkový vzhled který nakonec vytvoří (vy jako fotograf nebo kreativní ředitel to samozřejmě musíte konzultovat a schválit). I když se to nemusí zdát důležité nebo nějak náročné, opak je pravdou. Dobrý stylista by měl mít dovednost která mu dovolí shromáždit více položek z 5-8 různých zdrojů (různých značek, návrhářů …) a dát je dohromady tak aby vytvořili soudržný vzhled. Tohoto člena týmu si vybírejte velmi opatrně!
4. Buďte trendy
V branži módního fotografa se žije 6 měsíců dopředu. Zatímco ostatní prožívají svou letní dovolenou, my jsme již ve studeném režimu a fotíme podzim/zima kolekce. Mnoho fotografů podceňuje roli trendů. Jako výsledek toho bude, že se ocitnou ve spodní části seznamů editora s mnoha nepublikovanými editorialy. Být trendy znamená sledovat vývoj a poslední novinky v oblasti módy, můžete sledovat i jaké tipy modelek jsou in a nezapomínejte ani na nejnovější trendy v oblasti make-upu a účesů. Být na vrcholu znamená přinášet nejžhavější trendy. Ukažte časopisům, že jste ten pravý. Pokud hledáte více profesionální přístup, spojte se s kreativním ředitelem. On nebo ona ví, jaká barva očních stínů letí, kdo je nejslibnější novou tváří ve městě a další. Takže teď víte, že je lepší být krok napřed než kopírovat. Nicméně, nebuďte zklamaní tím že jste něco nafotili jako z roku 1980, je šance že vám to někdo za pár let publikuje, móda se neustále opakuje a trendy chodí v kruhu;-)
5. Vybírejte s rozmyslem
Udělejte si čas vybrat si ty správné záběry. Jedná se o rozhodnutí za spoustu peněz. Styl, mimika modelů, oblečení, barvy, nebo řeč těla – všechno musí být perfektní. Editorial má různé úhly pohledu, vizuálně vypráví příběh od začátku do konce. Pokud nevíte kterou fotku vybrat (protože jsou všechny úžasné), poradím vám, ukažte ji (ať ji vybere dotyčný) někomu kdo se nevěnuje módnímu průmyslu (aby nehodnotil oblečení, provedení a další věci co tam vidíme my) a nedávejte jim mnoho času, jen minutu nebo dvě. Psychologové říkají, že lidské oko, potažmo vizuální část mozku, podvědomě touží vidět dokonalost. Ten, kdo nezná technické podrobnosti bude nevědomě vybírat fotku, která se mu přirozeně líbí nejvíce, aniž by věděl proč. Věřte mi, funguje to.