Světlo ve fotografii a jak nasvítit scénu

V tomto článku Vám neřeknu kam si postavit světla a jak si je nastavit (stejně je toho plný internet). Dozvíte se něco mnohem užitečnějšího, kde brát inspiraci a jak při použití světla přemýšlet. Z vlastní kuchařky Vám můžu prozradit, kde brát nápady nejen na svícení scény. Kromě čtení, návštěv výstav (přestože umění naprosto nerozumím) a podobného rozšiřování obzorů, doporučuji sledování filmů z jiného úhlu. Dobře natočený film si nejde představit bez kvalitního osvětlení. Světlo má vždy zásadní vliv na to, jakým dojmem bude film působit na diváka. Sledujte jak jsou herci a scéna nasvíceni. Přemýšlejte kam asi co postavili, jaké světlo použili a co vás zaujme, zkuste v praxi. Kdo si teď říká „kde mám vzít tolik, nebo takové světla“, tak na takové otázky úplně zapomeňte. Nasimulovat něco podobného jde i s halogenkama za 200,- z hobbymarketu. V tomto článku se pokusím představit několik filmů, které mě nadchly svými světelnými efekty a které jsou pro mě cenným zdrojem inspirace při práci fotografa.
10 FILMŮ SE SKVĚLÝM OSVĚTLENÍM
Osvětlení může filmové scéně dodat správnou atmosféru, může ji však také pokazit. Světlo dokáže znázornit pocit a zpřítomnit děj, který se odehrává na filmovém plátně. Barevným světlem je možné vyjádřit smysl a zvýraznit atmosféru scény. Tvůrci filmů si toho jsou velmi dobře vědomí, a neváhají proto investovat do kvalitní osvětlovací techniky a zkoušet nové inovativní postupy.
Následující seznam je poměrně krátký – obsahuje 10 filmů, které mě osobně nejvíce zaujaly. Pomohly mi získat smysl pro správné osvětlení a estetickou vnímavost. Některými z nich jsem se nechal inspirovat i přímo na své cestě za skvělíma fotkama.
Noční portýr (1974)
Tento film byl vždy pokládán za trochu kontroverzní. Abyste jej správně pochopili, je třeba ho nejdříve vidět. Vyznačuje se ale naprosto úžasným využitím světla. Příběh, který film vypráví, je ve své podstatě temný a zvrácený. Hlavní mužská postava trpí komplexem viny, který se projevuje také tím, že má strach ze světla. Vystupuje v něm však i ženská postava Lucia, jejíž jméno symbolicky znamená „světlo“. Osvětlení filmu měl na starosti italský kameraman Alfio Contini.
Apokalypsa (1979)
V nesmírně silném příběhu, odehrávajícím se během vietnamské války, režisér Francis Ford Coppola naplno rozvinul svého génia. Neméně skvělé je však také osvětlení filmu, díky kterému získáte pocit, jako byste byli vy sami součástí gangu, který pronásleduje plukovníka Kurtze. Mezi nezapomenutelné patří scéna, ve které Robert Duvall posílá své jednotky surfovat během bombardování. Úžasné je také osvětlení závěrečné pasáže, ve které se Martin Sheen setkává s Marlonem Brandem – z této scény přímo naskakuje husí kůže!
Kmotr (1972)
Další výpravný film z dílny Francise Forda Coppoly se řadí k nejlépe hodnoceným snímkům všech dob. Může se pochlubit hvězdným obsazením s Marlonem Brandem a Al Pacinem v rolích vůdců zločineckého rodinného klanu. Nezapomenutelné je však také osvětlení filmu – vzpomeňte si hned na první scénu, která se odehrává během svatby dcery Dona Corleona! Kameramanem filmu byl Gordon Willis, který natáčel také filmy Woodyho Allena, jako jsou Mannhattan nebo Annie Hall, či kriminální thriller Klute, které jsou rovněž známé skvělými světelnými efekty.
Teď se nedívej (1973)
Psychologický thriller z dílny kameramana Anthony B. Richmonda vypráví příběh manželského páru, který krátce po tragické smrti své dcery cestuje do Benátek. Důležitou roli hraje téma smutku a vlivu, který zanechává smrt dítěte na manželském vztahu. Film je však také plný mysteriózních a nadpřirozených vizí, jejichž přesvědčivost spočívá právě ve skvělém osvětlení.
Nebeské dny (1978)
Film slavného režiséra Terrence Malicka možná neuchvátí diváka ani tak svou dějovou linií jako právě svými světelnými efekty, za nimiž stojí kameramani Nestor Almendros a Haskell Wexler. Právem si vysloužil Oscara za nejlepší kameru. Děj filmu se odehrává v roce 1916, tedy ještě před tím než došlo k masovému rozšíření elektřiny. Kameramani vycházeli z přesvědčení, že film z tohoto období by se měl vyznačovat nižší úrovní osvětlení. Většina filmu se proto natáčela v krátkých intervalech během 25 minut po západu slunce. Obloha je tedy sice ještě světlá, ale není na ní vidět slunce. Díky tomuto měkkému světlu získal film svou neopakovatelnou magickou atmosféru.
Čínská čtvrť (1974)
Čínská čtvrť je film režiséra Romana Polanského, který náleží do nové vlny žánru film noir. Odehrává se v Los Angeles na začátku 20. století, na pozadí tehdy probíhajících kalifornských válek o vodní zdroje. Kameraman John A. Alonzo dokázal, že mysteriózní a psychologickou dějovou linii je možné vyjádřit i jinak než použitím černobílého formátu. Film je osvětlený ostrým sluncem města Los Angeles. Mezi další výjimečné filmy Romana Polanského patří Rosemary má děťátko nebo Hnus, které byly natočené v 60. letech.
Cizinci ve vlaku (1951)
Ve výčtu filmů s nejlepšími světelnými efekty samozřejmě nemůžeme opomenout Alfreda Hitchcocka. Při sledování jeho filmů se dozvíme mnoho o filmovém řemeslu a také o teorii fotografování. Stejně jako v případě dalších slavných filmů, jako jsou např. Vertigo, Ptáci, Na sever severozápadní linkou nebo Chyťte zloděje, stál za kamerou Hitchcockův dvorní kameraman Robert Burks. O jeho výjimečných kvalitách svědčí skutečnost, že čtyři z právě jmenovaných filmů buď získaly Oscara, nebo na něj byly nominovány.
Vzpomínky na Afriku (1985)
Romantický film s Robertem Redfordem a Maryl Streepovou, odehrávající se v Britské východní Africe v době 1. světové války, získal sedm Oscarů. Ke skvělé atmosféře tohoto dojímavého příběhu o hluboké lásce a ztrátě přispívá také výjimečné osvětlení, o které se zasloužil kameraman David Watkin. Můžete se těšit na skvělé záběry exotické krajiny a domorodých obyvatel.
Sedm (1995)
Mysteriózní thriller s Bradem Pittem a Morganem Freemanem v hlavních rolích se zabývá případem sadistického sériového vraha, který si vybírá svoje oběti podle scénáře sedmi smrtelných hříchů: obžerství, lakoty, hněvu, závisti, smilstva, lenosti a pýchy. Kameramanem tohoto velkolepého a bezchybného filmu byl Darius Khondji. Kromě toho natočil také film Svůdná krása (1996), který se vyznačuje podobně skvělými světelnými efekty.
Příliš dlouhé zásnuby (2004)
Tento francouzský romantický film vypráví příběh mladé ženy, zoufale pátrající po svém snoubenci, který byl údajně zabit v bitvě na řece Sommě během 1. světové války. Kameraman Bruno Delbonel je sice možná známější díky svému filmu Amélie z Monmartru, ale Příliš dlouhé zásnuby vás zaručeně uchvátí svým jedinečným osvětlením, díky kterému si vysloužily nominaci na Oscara.
NEJEN FILMY
Neuvěřitelně promyšlené svícení samozřejmě nenajdete jen ve filmech. To stejné platí například pro seriály (mohu doporučit kultovní seriál True Detective, Dexter, nebo The Killing) a u mě asi nejoblíbenější zdroj – videoklipy.
Trailer seriálu True Detective (z toho seriálu jsem totálně vodvařenej a mohl bych se na něj dívat 24/7 pořád dokola). Co říkáte na ty multiexpozice v titulcích? Maso že? A nedávno jsem objevil rok starý videoklip který mě zaujal po všech stránkách, Muse – The 2nd Law: Isolated System. Perfektní hudba, story, postprodukce… (klip v pravo)
Pokud byste věděli o některých dalších filmech, seriálech, klipech a dalších zdrojích inspirace se skvělým osvětlením, můžete článek sdílet a pod ním přidat svoje tipy, za které vám samozřejmě budu vděčný.